Blog

Do kin konečně vtrhl film Trabantem do posledního dechu a parkourová hala In Motion Academy zažila svůj křest. Těší nás, že jsme byli při tom.
Trabanti jdou do kin a další dobré zprávy Obrázek

Trabanti vystartovali do kin a opět útočí na první příčky hodnocení ČSFD. V premiérový den má 88%!

tmb2_trabanti.jpg

Pokud si ještě vzpomínáte na projekt První krytá Hala pro Parkour & Freerunning, nebo jste na něj dokonce přispěli, tak vás tahle zpráva určitě potěší: Je otevřená!

krest_n.jpg

Na video ze křtu se podívejte na FB stránkách In Motion Academy

Pro mezinárodní akce je "hřích" stavět před zahraniční příznivce projektů zeď v podobě češtiny, zároveň ale nemůžete opustit domácí fanoušky.
Dvojjazyčný projekt Obrázek

Důvody, proč si vybrat český crowdfundingový server, jako právě Startovač, jsou poměrně jednoduché - sídlíte v ČR nebo SR a máte tu svoje fanoušky. Na tento stav je Startovač stavěný. Jenže, co když je to trochu jinak? Co když máte sice hlavní část fanoušků tady, ale další třeba ve Švédsku, Německu, Francii, Velké Británii nebo ve Španělsku? 

Pro takové případy je možností dvojjazyčný projekt. Co to znamená? Na co myslet? Co všechno na takovém projektu musí být dvojjazyčně.

Vhodný cíl

Projekt nebude takto fungovat, pokud nebude mít cíl schopný oslovit jak české, tak zahraniční fanoušky. Knížky v češtině tedy asi fungovat nebudou, pokud s nimi neoslovíte nějaké krajanské spolky.  Naproti tomu hudba, design, věda, technika, umění nebo sport jsou opravdu mezinárodní.

Dvojí text

Dvojjazyčný projekt může mít text rozdělený několika způsoby. Pokud máte převážně českou fanouškovskou základnu a malou zahraniční, pravděpodobně budete volit český text, s kratším shrnujícím cizojazyčným odstavcem na začátku.

Když budete přikládat přibližně stejný význam zahraniční, jako domácí skupině, možná dáte raději přednost střídání odstavců, nebo dáte oba texty za sebou.

Skromnou ukázkou nám budiž projekt Vydání CD Koláče kapely Der Šenster Gob

V dvojjazyčných projektech by měl být dvojjazyčný nejen hlavní text, ale i popisy odměn a postup při zasílání příspěvku.

Pokud budete zvát lidi ze zahraničí na akci pořádanou u nás, na níž se také budou finančně podílet, tak buď použijete hlavní text v angličtině (případně jiném mezinárodním jazyce) a kratší vysvětlující odstavec v češtině, nebo případně uvedete celý text v angličtině (pokud jste si jisti, že "vaši" místní angličtinu skvěle ovládají).

Příkladem může být Czequestria 2015 - A New Beginning!

Snažte se o co nejlepší korekturu

Pokud můžete, přemluvte nějakého rodilého mluvčího, aby vám cizojazyčný text před odstartováním zkontroloval. Vyplatí se to i tehdy, když jste si jinak v tomto jazyce poměrně jistí.

Pozor na poštovné!

Že je možné z ciziny posílat platby  už asi víte. Píšeme o tom totiž mezi odpověďmi na nejčastější dotazy. Neměli byste ale zapomínat, že zatímco převod peněz probíhá elektronicky, výměnou za zaslané peníze by se měly zpět vydat odměny. Zatím bohužel neexistuje lepší způsob jak to udělat, než zaslat je poštou. To může být skutečný kámen úrazu!

Zjistěte si kolik stojí poštovné do okolních zemí a jasně napište kam až sahá vaše schopnost a ochota při zasílání odměn zdarma! Nezapomeňte se o tom zmínit v popisu odměn. Poštovné může (podobně jako v případě projektů na zahraničních platformách) vyrůst do nepředstavitelné výše, pokud byste měli zasílat odměny i za oceán.

Nastala opět chvilka, kdy se můžeme ohlédnou za splněnými sliby. Není toho málo.
Loupežníci, prkna, zrzky a jiné novinky Obrázek

Na pultech knihkupectví už můžete najít knížku Prknem dolů, jejíž vydání si Jan Bouček doslova vybojoval. Naštěstí měl na své straně dost nadšenců.

prknem_big.jpg

Amatérský film Prach a broky prošel množství místních kin se ctí a slávou, včetně toho nejslavnějšího - pražské Lucerny a nejvzdálenějšího kina v Amsterdamu.

prach.jpg

Jeho tažení přitom ještě zdaleka nekončí, hodnocení na CSFD si drží stále vysoké. Co si tedy ještě víc přát?

prach kina_n.png

Mortal kabinet si pokřtili desku z ryzího vinylu, což taky není rozhodně k zahození.

mortal.jpg

Fotky ze křtu tady: galerie na fb

 

Zrzavý kalendář se objevil v mnoha českých periodicích a nakonec se o něm zmínil i španělský časopis Yorokobu.

zrzavy.jpg

 

A Drsný spasitel? No ten se drsně natáčí!

Chcete se také pochlubit, jak si váš projekt vede? Tak nám dejte vědět!

Na co je důležité myslet při tvorbě kampaně na vydání fantasy knihy?
Fantasy knížky a jejich kampaně Obrázek

Zatím se fantasy knížky u nás objevují jen jednotlivě a tak nějak opatrně, snad se to do budoucna změní. Ostatně hodně z toho, co si přečtete v tomto článku, platí i pro fanfikce, scifi a hry a filmy s touto tématikou.

Musím vám prozradit jednu věc, která je u fantasy kampaní naprosto zásadní, a tou jsou ilustrace. I kdyby jedinou ilustrací ve vaší knížce byl obrázek na obálce, tak musí být opravdu dobře provedený a vyplatí se na něj mít domluveného ilustrátora.

Je to totiž první dojem, který si z vaší knížky lidé udělají. Může Vám to připadat hloupé nebo divné, ale je to tak. První jsou obrázky, teprve pak se lidé začtou do textu. Tohle ví každý nakladatel a každé knihkupectví. Obrázky prostě mají  svůj význam a není radno je podceňovat. 

Kampaně všech knížek jsou obecně hodně závislé na obrazové stránce (ostatně jako všechny kampaně), ale u fantasy a science fiction jde ještě o něco víc. Obrázkem vytváříte iluzi světa, který v knize popisujete a děláte to mnohem rychleji a účinněji, než byste to dokázali pomocí textu.

Samozřejmě že potřebujete, aby se vaši čtenáři začetli do ukázky textu, jenže ta se vám do krátkého popisu nevejde a také by ji tak rychle nikdo nepochopil. Pěkný náhledový obrázek vám k ní ale čtenáře přivede.

V případě úspěšných kampaní knížek s fantasy tématikou, jako Chuť dračího života nebo Yorrân, by byl jejich úspěch jen těžko představitelný bez dobrého ilustrátora. "Vypůjčené" obrázky nefungují.

Text

Text by samozřejmě měl zachovávat doporučené zásady - tedy sdělovat co chcete udělat, proč potřebujete peníze a také kolik bude mít knížka stránek, jakou bude mít vazbu a určitý nástin světa a děje, který se v něm odehrává. Mít krátké odstavce atd.

Kromě toho byste měli samozřejmě počítat s ukázkou. Samotná ukázka ale nenahrazuje veškerý text projektu!

V případě knížky byste si měli celý text projektu, včetně popisu odměn nechat alespoň dvakrát zkontrolovat kvůli chybám. V tomhle musíte být perfektní. Chcete vytvořit knížku - tedy cosi, co se skládá ze slov. I na textu projektu bude vidět, jak moc jste pečliví při zacházení s nimi.

Promo video, nebo knižní trailer?

Jak se točí takové promo video a jaké všemožné podoby může mít, si přečtete v článku Před kamerou, za kamerou, nicméně právě v případě fantasy a sci-fi knížek přichází do úvahy pojmout video (pokud se pro ně rozhodnete) jako knižní trailer.

Takový knižní trailer má už určitá specifika v tom jak kombinuje obraz, řeč a text. Často se používají animované ilustrace přímo z knihy. Konečně je i možnost vytvořit promo video tak, že do něj knižní trailer zahrnete. 

Odměny

U fantasy knížek se nabízí možnost mnohem širšího množství odměn a trochu se i očekává, že budete při jejich vymýšlení tvořivější, než autoři jiných knížek. Dá se toho vymyslet skutečně hodně, od pojmenování nebo ztvárnění postavy, přes figurky hrdiny z 3D tiskárny až po rekvizitu pro cosplay.

Fandom

Pokud povedete kampaň jen pro několik známých nebo spolužáků a zůstanete na cílové částce do (přibližně) 15 000 Kč, můžete uspět i bez podpory fandomu. Jakmile se ale dostanete na vyšší částky, zpravidla se už bez fandomu neobejdete.

Je vlastně obrovská výhoda, že jsou čeští fanoušci fantasy (a sci-fi) soustředěni kolem řady conů, které si můžete snadno dohledat v kalendáři.  Hlavní informace o vydávaných knížkách čerpají v současnosti z internetového portálu Sarden, který má i své facebookové stránky a z dvou časopisů - XB-1 a Pevnost. Další jistě s pomocí strýčka Googla najdete už sami.

Mnohem větší problém, než ten, že lidé o crowdfundingu stále málo slyšeli a neví tedy co to je, je ten že mnoho lidí předem přichází s iluzí, že ví co to je crowdfunding.
Pověry o crowdfundingu Obrázek

Bojovat se zafixovanou představou je často vyčerpávající a v některých případech bohužel i marné.
Mylné představy o crowdfundingu by se daly rozdělit do dvou velkých skupin. První by se jmenovala "Crowdfunding je..." a ta druhá "Takhle to zaručeně funguje".

"Crowdfunding je..."

První skupinu spojuje snaha vysvětlit si crowdfunding něčím, co už známe odjinud. Víte, nepoužívali bychom tak krkolomné slovo, kdybychom si nemysleli, že je to potřeba. Nesnažíme se vás zmást. Proto nelze říci jednoduše "crowdfunding je e-shop" nebo crowdfunding je žebrání". Bohužel takové omyly nebývají bez následků. Tak se na ně podívejme:

Crowdfunding je žebrání

Tuhle pověru samozřejmě sdílejí jak lidé, kteří by mohli být sami autory kampaní, tak někteří lidé kteří se z neznámého důvodu objevují v diskusích, jen aby všem sdělili, že na nějaký projekt nepřispějí.

Tak především je crowdfundingová kampaň dost práce, ale hlavně je to vlastně celé trochu jiné pojetí kultury a peněz. Dalo by se říci že crowdfunding je součástí kultury důvěry. Je to vztah mezi autory a podporovateli, který je velmi podobný vztahu (nebo i totožný) mezi umělcem a jeho fanoušky.

Podporovatelé projevují svými příspěvky svou důvěru k autorům projektu a k tomu že naplnění projektu přinese něco dobrého. Něco podobného u žebrání neexistuje.

Země, kde je žebrání silně rozšířené a kde vládne velká společenská nedůvěra se na mapě crowdfundingu vyskytují jen minimálně. Naopak crowdfundingovému světu naprosto dominují vyspělé země.

Crowdfunding je e-shop

Crowdfunding rozhodně má některé prvky e-shopu, pokud o něm ale začnete uvažovat takto redukcionisticky, dostanete se mimo to, čím opravdu je.

Pak se stává, že se v návrzích objevují projekty s ohromujícím množstvím odměn, ale bez cíle, kterému by jejich pořízení mělo sloužit.

Ze stejného nepochopení pocházejí pak reklamace typu: "Před týdnem jsem si zakoupila odměnu XY a stále mi žádná nepřišla." Samozřejmě, nikdo nemůže očekávat odměny před skončením kampaně...

Crowdfunding je průzkum trhu

Opět častá, i když těžko pochopitelná představa. Ne crowdfundingová kampaň není průzkum trhu. Vůbec nic to o tržním úspěchu neříká. Můžete mít malou velmi nadšenou skupinu, která vám zafinancuje crowdfundingovou kampaň, ale váš výrobek se třeba vůbec nedostane mimo ni, nebo naopak můžete mít věc, která se bude dobře prodávat přes klasickou distribuci i kdyby váš projekt z nějakého důvodu nevyšel.

Především ale podobně vypočítaví podnikavci většinou vůbec nechápou, že crowdfundingová prezentace není celá kampaň ani nabídka a že se o ní lidé prostě nedozvědí, když jim o ní neřeknou.

Crowdfunding je propagace

Ne není, naopak sama crowdfundingová kampaň potřebuje propagaci. Na druhou stranu se vám ale taková propagace už neztratí. Pokud tedy propagujete kampaň dejme tomu na divadelní představení, tak je to zároveň už reklama samotného představení.

Opět hrozí podobné problémy jako při jiných záměnách - projekt pojatý jako propagace většinou nemá jasně definovaný cíl, není v něm jasné, na co jsou peníze potřeba atd. Zkrátka hrozí propadákem z důvodu nepochopení.

Crowdfunding je snadný způsob získání peněz

Lidé, kteří trpí touto představou, by si měli definovat, co pro ně znamená slovo "snadný". Tvorba crowdfundingových projektů může a ideálně by měla být zábavná i pro jejich autory. Jistě, ale znamená to, že je to snadné? Myslíte si, že to znamená, že nemusíte crowdfundingu rozumět? Myslíte si, že to nestojí úsilí?

A to jsem ještě nezmínil vedení kampaně, při kterém se možná celou dobu pořádně nevyspíte. Adrenalin umí s člověkem udělat své.

 

"Takhle to zaručeně funguje"

 

Server zařídí fanoušky

"Já mám zařizovat nějaké fanoušky? To jsem myslel, že uděláte vy!" Neumím si ani představit, kolikrát to musel někdo slyšet na všech crowdfundingových serverech světa. Ne, servery nezařizují komunikaci mezi autory a podporovateli jinak než technicky.

Vždyť to ani jinak nejde - jsou to vaši fanoušci, vy je znáte, vy víte, co jim chcete říci.

Stačí geniální nápad

Geniální nápad je fajn, ale zaslouží si geniální prezentaci. Možná že jste právě vy opravdu génius, ale pokud si myslíte, že crowdfundingový projekt má vypadat jako ofotografovaná prezentace v PowerPointu, tak vám chybí pořádný kus sociální inteligence. Naštěstí je pomoc jednoduchá - poraďte se s ostatními lidmi.

To musím zvládnout sám

Poměrně hodně lidí se zasekne na představě, že když někdo dokázal napsat celý projekt sám, udělat k němu obrázky a natočit video, tak že to přece také musejí zvládnout sami.

Když už o sobě víte, že nejste právě filmař, spisovatel, fotograf ... tak se mermomocí nesnažte udělat všechno úplně sám. Založení crowdfundingového projektu není vhodný okamžik pro to, abyste si začali poprvé v životě číst manuál ke kameře nebo fotoaparátu. Ve vašem okolí je jistě nějaký kamarád či kamarádka, kteří to umějí lépe.

Zahoďte tu představu sebe jako renesanční osobnosti a požádejte je o pomoc.

Sex a násilí prodává

No, jak kdy. Samoúčelná sexualizace tématu vám u fanoušků body navíc většinou nezíská, spíše naopak. Lidé nevnímají reklamu vedenou přes sexualitu jako něco, co by patřilo k crowdfundingové kampani a ani nemají pocit, že by takové projekty bylo třeba podporovat.

Ostatně crowdfundingové servery "pro dospělé" dosud skomírají kdesi na okraji.

Vlastně se zdá, že je snadnější vybrat peníze na nový technicky vyspělejší typ vibrátoru, než na sbírku aktů.

Pokud jsou sex a násilí smysluplnou součástí nějakého díla, například komiksu, nebo výstavy aktů, tak jistý pozitivní vliv mít mohou, ale je to vždycky tak trochu tenký led. Tenký a nakřápnutý. Zvláště v této kombinaci.

Startovač má v podmínkách jasně daný zákaz pornografie. Přece jen tu zakládají projekty i mateřské školy...

Známá tvář prodává

Ne každá! Názor na známou postavu může lidi rozdělovat, a pokud dotyčný či dotyčná nejsou  právě autority zrovna v tom oboru, kterého se projekt týká, může se snaha využít "známou tvář" úplně minout účinkem.

Tedy ano, známá tvář může vašemu projektu pomoci, ale ta správná známá tvář.

Potřebuji obrovský počet lidí na facebooku

Inu, jak se to vezme. Mít hodně sympatizantů projektu je rozhodně dobré, samotný velký počet přátel je výhoda, jenže to není tak docela všechno.

To že máte přátele ještě nemusí znamenat, že budou fandit právě vašemu projektu a naopak to, že nemáte tisíce přátel na sociálních sítích, nemusí být fatální nevýhoda. Podstatné není to, aby byli zrovna na facebooku nebo na twitteru, podstatné je aby to byli skutečně fanoušci projektu a aby se k nim informace o vaší kampani dostala.

Občas se to chce zamyslet nad tím, co to vlastně děláte. Můžete tedy například požádat správce nějaké stránky, která sdružuje lidí s podobnými zájmy, aby sdílel informaci o vaší kampani. Můžete o své kampani sami informovat na svých vystoupeních (např. hudebníci, divadelníci)

U projektu lokálního významu vám mohou pomoci i místní noviny (Zpravodaje), místní rozhlas nebo vývěsky. Jde jen o to neomezovat své myšlení na jediný  způsob propagace, a pokud víte, že v nějakém směru komunikace opravdu nejste silní, najít jinou cestu k ostatním lidem.

Když to fungovalo jemu...

V roce 2014 vybral Zack Brown na Kickstarteru 55 000 dolarů na bramborový salát. Krátce na to byly snad všechny crowdfundingové servery na světě, Startovač nevyjímaje, zavaleny návrhy salátových kampaní. Zázrak se samozřejmě neopakoval.

V roce 2015 uspěl u nás projekt Trabantem napříč Tichomořím. Následovalo jej množství cestovatelských projektů na různé úrovni zpracování. Protože však měl trabantí projekt v odměnách také cestovku pro plyšáky, bylo třeba mnoha z nich cestování s plyšovou ZOO rozmlouvat. 

Jedna z hodnot, které si podporovatelé na dobře připravených kampaních cení je originalita. Samozřejmě se můžete inspirovat něčím z dřívějška, ale kopírování není inspirace, a i kdybyste vytvořili projekt stejně dobrý jako ten, od kterého opisujete (což se nestává), už navždycky budete budete druzí. 

Crowdfunding je jen o penězích

Snaha vykládat crowdfunding čistě ekonomicky je jedním ze zabijáků crowdfundingu. Pokud uvidíte za kampaní jen peníze, pravděpodobně  vás čeká překvapivá srážka s realitou.

Peníze jsou tady spíše čímsi jako médiem, mazivem nebo pracovní látkou, která vám umožní uskutečnit, co jste si předsevzali.

V crowdfundingu je tím nejcennějším komunita vašich fanoušků. To je skutečný poklad, protože vám umožňuje uskutečnit věci, na které byste sami neměli prostředky ani síly.

Profesionálové bez emocí

Představa že pravý profesionál má tvář hazardního hráče, že se profesionální crowdfundingový projekt vyznačuje množstvím obecných ilustračních fotografií a text se má skládat z PR floskulí, je dobrý postup, jak se dostat na smetiště dějin i se svým projektem.

Crowdfunding je komunitní typ financování a komunity se prostě skládají z lidí. (Tedy ty lidské ano.) Je to svět, ve kterém můžete cítit napětí, ale v podstatě byste se v něm měli cítit příjemně.

Pokud se nad tím zamyslíte, dojde vám, jak hloupá a protismyslná je snaha o "ekonomickou profesionalizaci" v crowdfundingu, která se projevuje odtažitostí, "grantovým" slangem a kancelářskou estetikou.

Když se budete pozorně dívat a nad "zaručenými" radami trochu přemýšlet, jistě sami najdete i spoustu dalších pověr.