Blog

02. listopad 2016

Buď průkopníkem!

I při letmém nahlédnutí do přehledů zahraničních crowdfundingových portálů musí člověka napadnout, že u nás zatím ještě mnoho nápadů chybí.
Buď průkopníkem! Obrázek

(úvodní obrázek pochází z projekt Air Bonsai na Kickstarteru)

To že se na českých crowdfundingových serverech jen výjimečně setkáte s mnohoúčelovými udělátky i roztomilými technickými ptákovinami, věcmi zpracovanými pro 3D tiskárny a vůbec odvážnými technickými nápady má svůj důvod - být průkopníkem chce dvojnásobek odvahy.

I na Startovači platí to, co jinde - po úspěšných projektech na komiksy následovaly další komiksové projekty, po úspěšném expedičním projektu následovaly další expediční projekty, po úspěšných filmových projektech přišly další filmové projekty...

Jakmile někdo ukázal že je tato cesta schůdná, pustili se po ní další.

Začít s novým tématem je vždycky těžké, ale má to i své výhody - především je váš projekt neokoukaný a pokud se dobře připravíte, máte vlastně všechny fanoušky podobných projektů pro sebe.

A do jakých sfér tedy český crowdfunding ještě nepronikl?

Open source

Ano, máme zažito, že za open source se neplatí, jenže on za ně vlastně někdo vždycky platí - svým časem, talentem, prací... Je příjemné vědět, že svět nefunguje na přísně vyměřených cenách, jenže na druhou stranu také není dobré na cizí štědrost příliš hřešit.

Den má nakonec v životě jen 24 hodin a pokud se člověk věnuje open source musí čas ubírat jinde - práci pro obživu nebo rodině. Způsobem jak to udělat, aby se "vlk nažral a koza zůstala celá" je rozhodně crowdfunding.

Kapesní multifunkční nástroje

Nejrůznější udělátka, multifunkční karty, karabiny či kapesní gola sady jsou výraznou částí startupových projektů například na Kickstarteru, nikoli u nás. Podstatným trikem takových kampaní je právě to že kapesní věci mohou být stejně jako třeba knížky nebo CD součástí odměn. 

Dopravní prostředky a jejich příslušenství

Příslušenství ke kolům od nápaditého osvětlení po rychle zabudovatelné motory je podobně zajímavá oblast startupů jako kapesní nářadí. V projektech ale najdete i celé dopravní prostředky, ať už různé ...boardy nebo skládací kola.

Domácí zemědělství

Mikrofarmaření se stává novou zájmovou oblastí i příležitostí pro tvůrce crowdfundingových projektů díky zapojení automatických prvků a výrazně úspornějšího LED osvětlení.

Robotika

Stavění nejrůznějších autonomních robotů a dronů je stále na vzestupu. Stále lacinější součástky umožňují jejich stavbu za velmi příjemné ceny, takže není divu, že pronikli i do crowdfundingových projektů.

3D tisk

Jak tiskárny, tak modely pro 3D tisk jsou pro crowdfunding velkou výzvou už od samého začátku. Přesvědčit se můžete pohledem do této kategorie na Kickstarteru.

Protézy

Nezávislý vývoj protéz (především rukou) také souvisí s 3D tiskem. Hodně při tom využívají možností přizpůsobení každého kusu svému majiteli. Od prvních jednoduchých kusů vybavených táhly už i crowdfundingoví tvůrci došli až k robotickým verzím.

a samozřejmě spousta dalších. Zbývá tedy poslední zásadní otázka.

Proč ne u nás?

V zásadě existují dvě základní odpovědi:

1. Naši tvůrci technických vychytávek se ještě nenaučili s crowdfundingem pracovat

2. Náš trh je pro podobné vynálezce příliš malý

Na obojím je pravděpodobně kus pravdy, ale protože se základy tvorby crowdfundingových kampaní zabýváme jinde, podívejme se podrobněji na ten druhý bod.

Opravdu dávají naši vynálezci a zlepšovatelé přednost mezinárodním serverům jako je Kickstarter nebo Indiegogo?  Opravdu je projekt na zahraničním serveru natolik zvýhodněn, že to stojí za to přeskočit národní servery?

Odpovědi nejsou vůbec jednoznačné. Část našich vynálezců opravdu zkusila prorazit v zahraničí a několika se to i podařilo. Zdaleka ne vždycky ale byli ze svého úspěchu tak nadšení, jak bychom asi předpokládali.

Důvodem je to že pro skutečný úspěch na mezinárodní scéně musíte být schopni nejen mezinárodní publikum oslovit, ale také být schopni doručit slíbené odměny. Rozesílání stovek, nebo i tisíců odměn po celém světě různými poštovními společnostmi může pořádně zakalit počáteční radost z úspěchu. Pokud tedy opravdu ještě nemáte připravenou světovou strategii pro vedení kampaně i distribuci, může být pro vás lokální server vlastně výhodou právě pro svou částečnou teritoriální omezenost.

Nezřídka také stojí za to, nechat projekt prostě postupně vyrůst nejprve na lokálním serveru a teprve později přejít na mezinárodní.

 

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Jak jste si asi všimli, má Startovač poměrně pestrou nabídku různých délek kampaní... tedy celkem čtyři. Různě dlouhé kampaně se ale neliší jen délkou.
15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň? Obrázek

Výběr délky kampaně patří k těm záludnějším stránkám crowdfundingu. Člověka totiž automaticky napadne, že nejvýhodnější je šedesátidenní kampaň, protože je prostě nejdelší a teoreticky nabízí největší šanci vybrat cílovou částku.

Jenže při nahlédnutí do statistik zjistíte, že nejčastěji bývají nejúspěšnější třicetidenní kampaně. Volí snad delší kampaně ti, kdo si méně věří, nebo naopak ti co se přeceňují? Kdo ví, psychologické profily tvůrců zatím žádný crowdfundingový portál nedělá. Jisté je jen to, že šedesátidenní kampaň není jen dvojnásob dlouhá, je úplně jiná.

30 dní

Vzhledem k tomu, že je třicetidenní kampaň nejlépe přijímaná podporovateli a zároveň je její příprava nejsnadnější i pro začínající autory projektů, bychom právě tuto délku měli považovat za základní.

Pokud se pro ní rozhodnete, můžete ji naplánovat podle scénáře, který má nemálo společného s dramatickou křivkou dobrého filmu či divadla. Během prvních hodin a dní potřebujete hlavně ke kampani přizvat své fanoušky. K tomu je nejlépe použít emaily a přátele požádat o to, aby váš projekt sdíleli.

Pokud se vám to podaří správně, zaznamená vaše kampaň poměrně krátký ale strmý nárůst návštěvnosti i příspěvků. Teprve potom má smysl začít používat Novinky, které fungují vlastně trochu jako takový váš zpravodaj o průběhu a dalších událostech kolem projektu. Rozesílají se totiž lidem, kteří již přispěli. Není od věci je přitom občas požádat aby váš projekt sdíleli.

Po téhle úvodní startovací fázi zpravidla přichází uklidnění. V této době s backery komunikujete Novinkami a prostřednictvím sociálních sítí (případně i jinak), ale jejich počet a počet finančních příspěvků už roste pozvolněji.

Poslední - finální fáze začíná 8 až 10 dní před koncem kampaně. Je náročná, zvláště pokud jste ještě nedosáhli cílové částky. Musíte zmobilizovat opravdu všechny, protože žádnou jinou šanci už nedostanete. Je čas znovu použít emaily a vyhecovat pospávající kolegy a kamarády, využít obrázků na Facebooku a všech nápadů, co vám mohou pomoci. 

Kampaň tedy musí být v první řadě zábavná a napínavá. Jinak vám totiž i stonásobné připomínání bude k ničemu.

A jak to vypadá s dalšími délkami kampaní?

15 dní

Krátká - poloviční kampaň má svoje kouzlo, ale každý, kdo jí chce zkusit by především měl hodně dobře vědět, co dělá. Jestli se dá třicetidenní kampaň přirovnat průběhem k dobrému filmu nebo divadelnímu představení, potom by patnáctidenní kampaň byla asi groteska, nebo výstup stand-up komika.

Jde prostě o to nasadit na začátku vysokou laťku i tempo a udržet úroveň až do konce.

Chce to rychlý start, jako u jiné kampaně, ale ani po prvních dnech nezvolnit. Mnohem více hrát se svými fanoušky, reagovat na ně a Novinky přidávat třeba i dvakrát týdně (to znamená, že byste si měli alespoň některé připravit předem a pak je jen publikovat).

 Prozatím používají patnáctidenní kampaň spíše lidé v časové nouzi, ale dá se použít také u příležitosti některých akcí. Ostatně jedna z nejpůsobivějších krátkých kampaní byla na Andělský adventní kalendář.

60 dní

Pokud by byla třicetidenní kampaň pěkný film, tak tohle už by byl pořádný filmový epos.Při takové délce si už musíte být hodně jisti svými schopnostmi, abyste nezačali své podporovatele nudit. To znamená, že pro ni máte plán, nebo spíše scénář.

Plánujete v průběhu kampaně vystoupení, videa, překvapivá odhalení?  Pak je tohle cesta pro vás.

Asi nemá příliš smysl upozorňovat, že vožené úsilí by mělo odpovídat vytyčenému cíli. Pokud se pokusíte vybrat šedesátidenní kampaní třeba 10 000 Kč, vyvoláte tím v lidech spíše nutkání poklepat si na čelo, než vám přispět.

42 dní

Jste-li fanoušky Douglase Adamse, nebo vesmírného piráta kapitána Harlocka asi je 42 dní jasná volba, ale jsou i jiné - rozumnější důvody, proč zvolit právě tuto kampaň. 

Možná je to vaše první crowdfundingová kampaň a hned v ní cílíte třeba na sto tisíc.Pokusit se vybrat něco takového za 30 dní vám připadá jako nepřiměřená odvaha, ale zároveň se neodvažujete kočírovat kampaň po celé dva měsíce.

42 dní dlouhá kampaň nevyžaduje příliš náročnější přípravu než třicetidenní, ale zároveň dává ten chybějící kousek času navíc.

Tento typ kampaně se vám také může hodit, pokud plánujete vést projekt přes některé svátky, jako jsou Vánoce či Velikonoce. Musíte se po nich ovšem vždy znovu připomenout.

Tenhle projekt nám dělal už dlouho opravdu těžkou hlavu. Jenže jsme, stejně jako všichni , kdo jej podpořili, věřili že přijde chvíle jako je tahle.
Hydronaut v plné kráse Obrázek

Hydronaut DeepLab je pravděpodobně "nejpřetaženější" realizace, jakou jsme kdy na Startovačii měli. Před stížnostmi ze strany podporovatelů chránily autory projektu už snad jen zprávy, že se na podvodní základně stále pracuje. Teď jsou práce na stavbě u konce. Jsme rádi, že jste k Matyášovi a jeho partě neztratili důvěru a že jsme mohli být u toho.

14524623_880733032059787_7173330150519935338_o.jpg

14589739_880733042059786_1654746933017424901_o.jpg

Další informace a fotografie hledejte na facebookové stránce Project Hydronaut

Uložit

Uložit

Uložit

Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku?
Jak vybrat sto tisíc a víc? Obrázek

Odvážlivců, kteří si do cíle projektu zadávají pěticiferné částky (v korunách) je stále více. Zdaleka ne vždy to ale znamená, že vědí jak takové sumy dosáhnout. Naprosto samozřejmě to znamená znát a chápat základy. (více v článku Poprvé na Startovači a v článcích na které jsou v něm odkazy)

Všechno si naplánujte nejen pro fanoušky

Ano, když děláte projekt za sto tisíc nebo i za několik set tisíc, mělo by být vidět že naprosto jasně víte co děláte a na co ony peníze potřebujete. Nejlépe se takový pocit vyvolává, když to skutečně víte. Rozvrhnout si projekt, spočítat si na všechno náklady, zjistit aktuální rizika a vymyslet jak to udělat, pokud by některá z nepříjemných alternativ nastala. Tohle všechno se samozřejmě netýká ještě vedení crowdfundingové kampaně, ale za to se to týká realizace.

Někomu pomůže článek a dalšímu dobrá mindmapa, v každém případě ale mějte všechno co nejvíce domyšlené.

Poznejte své fanoušky

Jen těžko se strefíte s odměnami přímo do vkusu vašich fanoušků, když o nich nebudete nic vědět. Totéž platí o vašem humoru i celkovém grafickém / estetickém provedení projektu.

Na to aby se tohle všechno líbilo konkrétním lidem, musíte mít už trochu vypěstovaný cit a ten bez znalosti svých fanoušků prostě nezískáte.

Peníze jsou vážná věc

V projektu můžete vtipkovat téměř o čemkoli, ale jakmile se pokusíte nasadit "vtipnou" cílovou částku (například 333 333Kč), nebo ceny odměn, snižujete tím důvěryhodnost projektu. Lidé vám chtějí věřit, že ty peníze potřebujete, ale tímhle jim to přesvědčení dokážete zpochybnit.

Podobně nejsou v kampaních přínosem baťovské ceny.

Nadchněte je svým cílem

O projektu nestačí informovat, mnohem důležitější je předat ostatním své nadšení. Snažte se mluvit a psát o tom, co je právě pro vás na projektu tak fantastické, že vám to za celou tu kampaň stojí.

Nebuďte sami

Projekt za desítky tisíc Kč zpravidla můžete vést sami, ale velké projekty za statisíce už potřebují týmy nejen na realizaci, ale i na samotné vedení kampaně. Nemusí vás být moc, i dva lidé dokáží více než jeden. 

Když je vás více, máte víc kontaktů ale také se navzájem více inspirujete a hecujete.

Kampaň musí být zábavná

Vezměte to na vědomí - fanoušci vás platí za zábavu. Pokud vaše prezentace, ale také vaše kampaň nebudou zábavné (čili hezké a zajímavé, případně vtipné), nedotlačíte je k ní ani heverem. Ideální je, pokud se vám podaří vytvořit kampaň natolik zábavnou, aby měla sama o sobě virální potenciál - tedy aby se sama začala šířit.

Vtipné Novinky a videa mohou mít takovou schopnost. Samozřejmě nikdy nesmíte zapomenout přidat link na váš projekt.

Buďte originální a tvůrčí

Na počátku se to zdá snadné, ale časem budete občas potřebovat nápad právě v tu chvíli. To už tak snadné není, protože inspirace nepřichází na zavolání. Řešením může být naučit se používat brainstorming a další kreativní techniky

Používání brainstormingu neboli česky "burzy nápadů" se vám bude hodit při navrhování řešení i (a především) při vymýšlení odměn. Existuje i podobná technika shiritori, kterou si můžete zahrát sami se sebou. (odkaz  Shimpei Takahashi: Hraním této hry přijdete na originální nápady)

Zapojte více Facebook

Výměna fotografie v záhlaví funguje na Facebooku mnohem lépe než běžná zpráva. Nejlépe uděláte, pokud se vám povede dostat do obrázku zároveň jednoduchou informaci, která přivede lidi na stránku vašeho projektu. 

Více se dozvíte v článku Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích

Vytvořte z odměn "postupku"

Medián odměn v našich crowdfundingových kampaních bývá mezi třemi a čtyřmi sty korunami. Projektů se stovkami přispěvatelů je ale málo a pokud byste chtěli vybrat tímto způsobem třeba 300 000 Kč dostávali byste se k cifře kolem tisíce podporovatelů. To je opravdu hodně, pokud už touto dobou nejste veřejně známí.

Řešením je vytvořit odměny tak, aby se stoupající cenou byly také stále více lákavé. Díky tomu se může průměr odměn přiblížit tisíci korunám a počet fanoušků, potřebných k zasponzorování projektu prudce klesne.

Něčeho takového samozřejmě nedocílíte pouhým zvýšením cen. Musíte si umět představit, čeho si vaši fanoušci cení a jak moc. Je to otázka rovnováhy mezi jejich přáním a vašimi potřebami. Často je řešením vytváření "balíčků" z nižších oblíbených odměn.

Samozřejmostí je, že odměny musí být exkluzivní. Reklamní prefabrikáty vám sice nikdo nezakáže, ale moc vám také nepomohou.

...a jak vybrat milion?

Bavte své fanoušky, nejlépe několik let!

Pokud se podíváte na projekty, které vybraly více než milion, zjistíte, že je jejich autoři rozvíjejí už několik let. Po celou tu dobu také získávali fanoušky, jak tím co dělají, tak svým vystupováním.

Autoři úspěšných milionových kampaní vlastně hrají hodně "na jistotu". Přesně vědí, co od nich chce jejich fanouškovská základna i jak je početná.

Potom, co se na Youtube objevil hraný loupežnický film Prach a broky, následuje další, tentokrát dokument o českém zaříkávači koní.
Cesta do země koní je online Obrázek

Na film Cesta do země koní vybíral Pája Junek ve stejnojmenném projekt roku 2015. Slíbil sledovat svou kamerou celý rok našeho skutečného zaříkávače koní Oldu Nováka.

Po promítacím kolečku se nyní dostal jeho dokumentární film i na Youtube, kde jej můžete vidět i vy.

Uložit

Uložit

Uložit