Blog

Ani vy, ani my, jsme se dosud nesetkali se situací, jako je tahle. Přesto se nás ptáte, jak byste teď měli postupovat. Za těch několik týdnů už na některé otázky známe odpověď. Crowdfunding v době pandemie Obrázek

Tyto  otázky se stále opakují:
Může teď projekt uspět, když mají lidé plnou hlavu zpráv o koronaviru?

Nebylo by lépe počkat až po karanténě?

Není to nějak nemorální, když je ekonomika v ohrožení?

Proberme si je.

Může teď projekt uspět, když mají lidé plnou hlavu zpráv o koronaviru?

Víte, vždycky je nějaká událost, nebo roční období, kterého se autoři projektů mohou děsit. Jednou jsou to Vánoce, jindy prázdniny, mistrovství ve fotbale, návštěva papeže nebo exploze chemičky.

To že v téhle situaci využíváte toho, že všichni vaši fanoušci musí sedět doma, není nic tak zlého. Ano, lidé mají plnou hlavu zpráv o koronaviru, ale také je to pořádně otravuje a rádi věnují svůj čas v karanténě i něčemu hezčímu.

Samozřejmě jsou případy, kdy je určitá váhavost pochopitelná - například pokud chcete vybírat na účast na akci, které hrozí zrušení, ale i tam se dá při troše přemýšlení najít řešení. V některých podobných případech jistě odklad kampaně dává smysl.

Odkládat ale například vydání knížky, nahrávky nebo vybavení kočičí kavárny naopak smysl nemá. To jsou projekty, které mají stále stejnou platnost. Navíc se jejich realizace většinou opravdu neomezuje na nejbližší měsíc.

Nebylo by lépe počkat až bude po karanténě?

Máte pravděpodobně na mysli jaké jsou současné reálné šance? Zdá se že stále přibližně stejné, alespoň co ukazují průběhy kampaní.

Není to nějak nemorální, když je ekonomika v ohrožení?

Tohle je hodně zvláštní myšlení. Crowdfunding je jedna z částí ekonomiky (ano z malých částí), která stále ještě funguje. Měli bychom se tedy snažit jí udržet při životě. Navíc je to nástroj na řešení problémů s financováním start-upů.

Je pravděpodobné, že hodně malých projektů - klubů, výrob, restaurací, nahrávacích studií, ateliérů a daších - prostě padne. Některé z nich by možná nemusely. Nemorální by bylo nechat trh "velkým rybám". Tahle karanténa jednou skončí, a to, co tu po ní zbude, bude záležet i na tom, co uděláme teď.

Na Startovači patří filmové projekty zpravidla k těm skromnějším, přesto je najdete zároveň mezi nejúspěšnějšími projekty. To vyvolává hodně otázek. Filmový projekt a jeho náležitosti Obrázek

Filmy nejsou stejné a projekty by měly na jejich odlišnosti reagovat. Zároveň ale existují rysy společné většině z nich a filmaři by je nikdy neměli brát na lehkou váhu.

Filmový projekt je součástí propagace filmu

Svou kampaň budete muset propagovat, a tím se z ní stane zdroj informací, podle kterého si lidé udělají o budoucím filmu představu. Mělo by vám tedy hodně záležet na tom, jak budete film prezentovat.

Ideální filmový projekt má mít anotaci, video, 3 až 4 přiměřeně dlouhé odstavce, fotografie z natáčení nebo inscenvané fotografie postav,  6 až 12 typů odměn (s fotografiemi nebo grafickými návrhy).

Psaní filmových projektů se řídí obecnými postupy popsanými v článku Píšeme projekt, proto se zastavme jen u několika charakteristických detailů.

Foto z projektu cestopisného filmu Trabantem napříč Tichomořím - vybráno 2 817 765 Kč

V textu nesmí chybět...

U filmového projektu by měla být uvedena stopáž filmu (stačí krátkometrážní, středněmetrážní, celovečerní...), žánr (sci-fi, fantasy, historický, dokument, cestopis...), anotace, materiál (pokud je to zajímavé, např. Super8), režie a obsazení hlavních postav. Dále bychom se měli dozvědět, jestli je film nezávislý, studentský, nebo profesionální, jak bude řešena distrbuce (jen festivaly, kina, youtube...) a předpokládané datum premiéry.

Samozřejmě také uveďte jakoukoli zajímavost, která vám přitáhne žádoucí pozornost.

Promo video

Pokud u jiných projektů zvyšuje promo video šance na úspěch, tak zde je podmínkou, aby vás podporovatelé vůbec brali vážně. Je to možnost napovědět, jak bude výsledný film vypadat, i vizitka vašich filmařských dovedností.

Zároveň je to možnost, jak dát o sobě vědět i mimo váš dosavadní okruh známých. Prostě potřebujete dodat videu určitou viralitu. Proto u většího projektu opravdu nevystačíte s představováním tvůrců.

Ideální promo video pro filmový projekt obsahuje oslovení autorem a záběry z připravovanéého filmu nebo teaser. 

Samozřejmě nesmíte zapomenout přivádět diváky vašeho videa  pomocí odkazů na stránku projektu.

Návrhy k projektu hraného filmu Prach a broky - vybráno 108 676 Kč

Kult režiséra

Režisér je podle současného vnímání fanoušků i podle zákonů autorem filmu. Pokud jdou filmoví nadšenci na film, říkají že jdou na Tarkovského, Wachovské, Tarantina , Larse von Triera, Abramse...

I když vás dosud nikdo nezná, možná že za tři roky už vás znát bude. Kult režiséra je součástí reklamní strategie, která propaguje nejen současný film, ale i ty budoucí.

Proto by měl právě režisér provázet promo videem a ideálně být také uveden jako autor crowdfundingového projektu.

Odvaha

Je zlé točit průměrné filmy a je těžké na ně vést crowdfundingové projekty. Film je v základě cirkusové umění v tom, že dává lidem zažít to, co ještě nezažili, a vidět to, co ještě neviděli.

Neznamená to nutně, že každý film musí být jako Matrix, pokud ale dovede vyvolat nějaký zvláštní pocit nebo přivést k zajímavé myšlence, tak za to stojí.

Tohle je věc, kterou musíte dokázat dostat do projektu - říci lidem, že máte tvůrčí odvahu.

Filmový merchandising

U filmu se merchandisingem rozumí prodej upomínkových a sběratelských předmětů spojených přímo s filmovým dílem.

V crowdfundingových kampaních jde v odměnách přesně o takové věci. Fanoušky potěšíte darovacími certifikáty, plakáty, kopiemi nebo i originály rekvizit, figurkami, oblečením nebo nádobím s filmovými motivy... (a kromě toho samozřejmě uvedením v titulcích, vstupenkou na premiéru...) Nejvíce ze všeho ale vždy ocení nápad, takže byste ani neměli uvažovat nad tím, že pořízení odměn na někoho jen tak "hodíte". Bez brainstormingu se tu zpravidla neobejdete.

Vizuál k projektu hraného postapokalyptického filmu Drsný spasitel - vybráno 256 230 Kč

Vícezdrojové financování

Jen málo větších filmových projektů si může dovolit být financováno pouze z crowdfundingové kampaně. Neni žádná ostuda to přiznat, ale může být problém, pokud v lidech vyvoláte přesvědčení že vám na film stačí tolik peněz, kolik jste napsali do cílové částky crowdfundingového projektu.

Mluvte s nimi na rovinu, jak to jen jde.

Premiéra

Premiéra je oslava dokončení prací na jednom díle, první představení vašeho filmu veřejnosti, začátek jeho distribuce ale také forma poděkování a odměna pro ty, kdo vás podpořili v kampani. Nezapomeňte na to ani při přípravě kampaně, ani na premiéře.

Jen vzácně můžete něco pokazit poděkováním, ale často můžete dost pokazit, když na něj zapomenete.

Myslete na budoucnost

Ať jste amatérští, nezávislí či profesionální filmaři nebo ještě studenti, pravděpodobně není vaším cílem skončit u jednoho filmu. To nejcennější, co můžete z crowdfundingového projektu jako filmaři získat, jsou noví fanoušci.

Oni jsou ti, kdo vás živí, a nakonec jsou to vždycky oni, kdo rozhodují, jestli dostanete další šanci točit. A to bez ohledu na to, jestli  budete i příští film financovat skrze crowdfundingovou kampaň. Když už jste udělali tolik, abyste je získali, zamyslete se také nad tím, co udělat, abyste je neztratili.

 

Časté chyby

Kampaň zaměřená na štáb

Představování celého štábu může mít v projektu smysl, zvláště pokud čekáte podporu hlavně od kamarádů a příbuzných, nemělo by vám ale zabírat celé promo video natož celý projekt. Projekt zaměřený pouze na propagaci štábu může uspět, ale nezískáte jím nic navíc - lidé se nedozvědí, co umíte, nebudou si sdílet video vašeho projektu jen pro pobavení. Pro svou kariéru filmaře ani pro pochopení financování filmů jím neuděláte nic.

Odměnové prefabrikáty 

Nejhorší možný přístup při pořizování odměn je vyrazit na nákup do některého z obchodů s reklamními předměty. Taková úroveň mentální lenosti už si zaslouží trest a potenciální podporovatelé ani současní fanoušci nebudou mít motivaci vás za to šetřit.

Zpětné financování

Snaha získat zpět peníze, které jste už utratili, je problém. Samozřejmě že jen psychologický - peníze utracené před a po projektu se účetně ani reálně od sebe nijak neliší - jenže vy pro vedení projektu nic víc než psychologické působení nemáte. Vždycky bude lépe znít "sháníme peníze, abychom mohli dokončit film" než, "chceme abyste nám proplatili to, co jsme už utratili,"

 

Poznámka: Úvodní fotografie pochází z natáčení absolventského fantasy filmu Psychopompos - v projektu vybráno 116 820 Kč
V kampaních typu Patron se nově setkáte s odměnami označenými ikonou přesýpacích hodin. Znamená že taková odměna je časově omezená. Časově omezené odměny pro Patron Obrázek

Ano v letošním roce dostaly kampaně typu Patron jednu výraznou novinku - je možné v nich kromě kontinuální podpory použít i jednorázové časově a případně i množstvím omezené odměny jako v krátkodobých kampaních.

I autoři tvořící kontinuálně mívají totiž ve své tvorbě určité události, na které se vyplatí udělat příležitostné odměny, nebo se jim například podaří vyjdenat podporu od firmy, která jim vyrobí určitý počet sběratelských předmětů přesně na míru.

A právě pro takové příležitosti jsme do kampaní typu Patron přidali možnost vytvářet jednorázové odměny.

Maximální doba po kterou lze takovou odměnu nabízet je půl roku, ale doporučená délka je mnohem kratší - typicky 30 dní jako u klasické délky kampaně. Je třeba myslet na to, že by si tyto odměny měly udržet svoji exkluzivitu aby dávaly v kampani smysl a i proto je dobře využít nejen časové omezení, ale i omezení počtem kusů jednotlivých jednorázových odměn.

Na rozdíl od kontinuální podpory, kde si podporovatel může zvolit jen jednu z pravidelných plateb, lze jednorázové odměny volit bez dalších omezení dokud se nevyčerpají nebo dokoud jejich lhůta neskončí - na ostatní platby jejich zakoupení vliv nemá.

Jednorázová odměna se u projektu zobrazuje i po skončení lhůty ovšem označená jako neaktivní a v některých případech se může objevit i před aktivní dobou v tzv. promo módu. Pokud autor tento mód zapne upozorní tím podporovatele, že se taková odměna připravuje.

O tom, že někdy se vyplatí počkat, i když se realizace projektu poněkud protáhne, se budou moci přesvědčit fanoušci Star Treku koncem května v pražském kině Ponrepo. Fanfilm Star Trek: Chybějící příběhy - Skryté hry bude mít premiéru Obrázek

Projekt vznikl samozřejmě díky nasazení spousty herců, maskérů, režisérů a dalších lidí, kteří mají co společného s filmem, ale také díky fanouškům, kteří se na realizaci složili v kampani Fanouškovský film Star Trek: Skryté hry v roce 2013.

V pátek 31.5.2019 od 20:30 hodin se tedy v kině Ponrepo, na souřadnicích  Bartolomějská 291/11, 110 00 Praha 1 vydáme na cestu tam, kam se před námi žádný fanoušek nevydal.

Již brzy bude na stránkách www.startrekfanfilm.cz spuštěn registrační formulář, kde si budete moct zarezervovat své vstupenky.

Informace najdete též na facebookové stránce facebook.com/startrekfanfilm

Věříme že ta pětiletá mise stála za to!

Přinášíme vám dvě filmové zprávy a obě dobré! Narušitel a Drsný spasitel Obrázek

Film Narušitel, který vybíral peníze ve stejnojmenné kampani se dočkal premiéry - distribuční společnost Bontonfilm ho do kin uvedla 24. ledna 2019.

Druhá zpráva se týká filmu Drsný spasitel (opět stejnojmenná kampaň).

Práce na filmu finišují a zdá se, že pokud bude vše pokračovat tak jako teď, mohl by být kompletní film k vidění na letošním Trpasliconu. Ten se koná ve dech 15.- 17. března.