Blog

Zapište si do deníčků: 13. května 2018 bude otevřena Povltavská planetární stezka. Sraz v 11 hodin u Slunce.
Otevření Planetární stezky údolím Vltavy Obrázek

Ke Slunci se nejlépe dostanete z Bohnického údolí, nebo přívozem Sedlec - Zámky, kolem psího útulku a dolů po cklostezce. 

30709714_1632808986840436_766040454232755828_n.jpg

Planetární stezka od Bohnického údolí do Máslovic rostla postupně celý rok a tak ji v různém stavu rozestavěnosti už prošel kde kdo. V současné době čeká už jen Slunce na finální nátěr a po pár drobných zásazích štětcem bude konečně k vidění tak, jak její autoři z Kosmo Klubu zamýšleli.  Bude tak příležitost setkat se s tvůrci i startéry a projít si ji od Slunce až po Sednu (nebo až kam dojdete).

Malá oslava s programem bude přichystána u planety Jupiter.

Je tu duben a s ním poslední připomenutí slavnostního představení pojízdné prodejny.
Naposledy o pojízdné prodejně Obrázek

Pojízdné prodejně jste pomáhali na svět v projektu Nastartuj dobroTY.  Teď se konečně budete moci na vlastní oči přesvědčit, co z toho vzešlo.

Dobr2.jpg

 

 

20. březen 2018

Základní otázky

Dokáže váš projekt odpovědět na otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Měl by, je to důležité!
Základní otázky Obrázek

Je to vlastně novinářské pravidlo pro zjišťování základních informací známé také jako 5W  (Who? What? When? Where? Why?). 

My je můžeme použít podobně a sice pro kontrolu, jestli máme opravdu v projektu všechny základní informace. Pokud jste si v předchozích článcích přečetli, že byste měli vždy dávat podstatné informace na začátek krátkého popisu, hlavního textu i videa tak jsou to právě tyto. 

Ten starý novinářský tahák může být zároveň také nejjednodušší pomůckou při psaní dalších textů.

Otázku "Kdo?" v krátkém popisu a v úvodním odstavci hlavního textu odpovídáte stručně (například "studenti Školy čar a kouzel v Bradavicích") a podrobněji se o autorech rozepíšete až v BIO. 

Úvodní odstavec má především velmi stručně odpovědět hlavně na otázky: Co?Kdy? Kde? Proč? Případně pak také "Jak?".

Odpovědi na každou z těchto otázek pak můžete věnovat jeden samostatný krátký odstavec. Ve výsledku tedy budete mít naráz 5 až 6 odstavců (1 úvodní a 4 rozepsané odpovědi nebo 1 úvodní + 4 + Jak?)

To už zpravidla bývá celkem dostatečný text a zároveň už většinou opravdu obsahuje vše co si  přeje potenciální podporovatel vědět.

POZOR! Tyto otázky nepatří do mezititulků. 

Obecně je trochu diletantské používat jako mezititulky řečnické otázky. O to horší je pokud si jsou titulky vizuálně podobné a vůbec nejhorší je, pokud pocházejí z obecně známé pomůcky. 

Buďte trochu kreativní a v mezititulku raději vyzdvihněte to nejzajímavější z uváděného odstavce.

Samozřejmě že každý projekt má svá specifika. Například při vydávání desky nebo knihy se může určení místa vztahovat tak maximálně k jejich křtu (pokud jej pořádáte). 

 

Články, které se týkají přípravy a vedení projektu se nám začaly poněkud hromadit. Aby se vám v nich lépe vyhledávalo, vytvořili jsme pro vás tento výběr.

 

Poprvé na Startovači - Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.

Základní otázky - Dokáže váš projekt odpovědět na otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Měl by, je to důležité!

První pravidlo: Nezalžeš! - V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.

Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři... - Je zarážející jak málo autorů se vůbec zamyslí nad tím možná nejdůležitějším: Kdo vůbec jsou? A proč nám ti lidé dávají peníze?

Pověry o crowdfundingu - Mnohem větší problém, než ten, že lidé o crowdfundingu stále málo slyšeli a neví tedy co to je, je ten že mnoho lidí předem přichází s iluzí, že ví, co to je crowdfunding.

Píšeme projekt - Neexistuje žádný spolehlivý návod, který by říkal, jak přesně má vypadat text crowdfundingového projektu. Přesto je dobré se při psaní držet několika jednoduchých zásad.

Před kamerou, za kamerou - Povězme si něco o tom, jak se proklínaný filmař Uwe Boll konečně srazil s realitou a také o tom, jak Startovač objevuje v lidech filmařský talent.

Jak dobrý je můj cíl? - Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!

Můj výjimečný projekt - Povězme si něco málo o výjimečnosti a porušování pravidel.

Nechci slevu zadarmo! - Nesmysly v crowdfundingových kampaních.

Skutečná hodnota crowdfundingových odměn - Pro autory kampaní bývá nesmírně těžké pochopit, jako hodnotu skutečně mají odměny v crowdfundingových kampaních. Podporovatelé to ale chápou hned.

Knížky z kampaní  - Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.

 Fantasy knížky a jejich kampaně -  Na co je důležité myslet při tvorbě kampaně na vydání fantasy knihy?

15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň? - Jak jste si asi všimli, má Startovač poměrně pestrou nabídku různých délek kampaní... tedy celkem čtyři. Různě dlouhé kampaně se ale neliší jen délkou.

Prokletí renesanční osobnosti - Napsat texty, nafotit obrázky, natočit video, udělat grafiku, vymyslet odměny. Na to aby byl jeden... Ne na to by určitě neměl být jeden.

Nebuďte "pan Reklama" - Možná nejdůležitější rada v crowdfundingu zní: Projekt žije dokud se o něm mluví! Snažte se aby se o něm mluvit nepřestalo. Snažit jistě, ale jak?

Poštovné - Skrytá hrozba - Při počítání nákladů na projekt autoři započítávají kde co, ale zároveň zapomínají na jednu poměrně velkou a trochu zákeřnou položku.

Výhody blogerů - Jakou roli v kampani může mít vaše dovednost v blogování?

Síla středu - Na koho cílíte? Podpoří vás spíše studenti nebo důchodci? Možná děláte chybu v tom, na kterou skupinu se spoléháte.

Podruhé do stejné řeky - Někdy se vyplatí navázat na úspěšný projekt. Průkopníkem navazujících projektů se nedávno stal magazín Fireside.

Jak vybrat sto tisíc a víc? - Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku?

Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích -  Jak je to vlastně s těmi sociálními sítěmi, a která z nich je nejvýhodnější pro crowdfunding?

Každé pondělí je malý start - Proč lidé po víkendu tak snadno zapomínají na váš projekt? A dá se to i nějak využít?

Pár rad pro cestovatelský crowdfunding - Dan Přibáň sepsal pro autory jiných crowdfundingových cestovatelských projektů několik poznámek a nabídl nám je k zveřejnění. Určitě stojí za zamyšlení. 

Zrádný čas zdánlivého klidu - Uprostřed klesá zpravidla jak zájem o kampaň, tak počet příspěvků. Zdánlivý klid má tendenci ukolébávat jak podporovatele tak autory kampaní.

Jak čtou lidé váš projekt? - Proč se doporučení k psaní projektu tolik liší od běžného slohu?

Kdo je gatekeeper? - To slovo samozřejmě znamená "vrátný", ale v tom významu, ve kterém jej budete potřebovat, se používá takto. V on-line slovníku cizích slov najdete také definici:

osoba, která vybírá zprávy a události, prověřuje je, kontroluje, upravuje a přetváří a navrhuje k individuálnímu sdělování nebo medializaci

Právě o tento význam nám teď jde.

Za první metou - nové cíle - Cíle za hlavním cílem dávají kampani další smysl a napínavost po dosažení cílové částky. Myslíte na ně?

 Nebojte se léta - Nic tak dobře nevyvrací zažitou pověru, jako praktická zkušenost. Léto není horší dobou pro crowdfunding než jaro nebo podzim.

Vánoce strachů a planých nadějí - Co očekávat a jak připravit kampaně které poběží o Vánocích nebo i jiných svátcích.

Dvojjazyčný projekt - Pro mezinárodní akce je "hřích" stavět před zahraniční příznivce projektů zeď v podobě češtiny, zároveň ale nemůžete opustit domácí fanoušky.

A co když neuspěju? - Obecné doporučení je: Nemyslete na to! Jenže každému hloubavějšímu člověku musí být jasné, že pokud na Startovači uspějí 3/5 projektů, musejí ty 2/5 neuspět. Co dál?

Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme? - Nedostali jste slíbenou odměnu? Autor s Vámi nekomunikuje? Pokud ano, tak čtěte dále.

Autoři filmu pod vedeném Lucie Gukkertové ohlásili datum pražské premiéry na 17. února 2018.
Premiéra filmu Psychopompos Obrázek

Krátký studentský film na motivy Lovecraftovy básně vzbudil svou kampaní pozornost v říjnu 2016. Nakonec vysbíral 116 820 Kč čili 122 % cílové částky.

Trochu špatnou zprávou pro opozdilce je, že místa v kině jsou již zaplněna zájemci, kteří si vstupenky zakoupili v kampani zde na Startovači. Plánovány jsou proto další projekce a nejen v Praze.

Pouze na premiéře vystoupí i orientální tanečnice Rozali Pasini.

rosalie.jpg

Ve filmu se objeví také masky z Zombí FX: Zombího Obludárium.

psychopompos2.jpg

Další informace můžete hledat na facebookových stránkách filmu.