Blog

Čeho bychom si měli všímat na nejúspěšnější knižní crowdfundingové kampani roku 2017?
1001% pro Anarchokapitalismus Obrázek

Pokud kampaně, které několikrát překročily cílovou částku nazýváme superúspěšné, jak bychom asi měli nazvat takovou, která svůj cíl překonala desetkrát?  Ano přesně to se podařilo kampani na knihu Anarchokapitalismus.  Znamená to 656 262 Kč. Vymýšlení nového názvu pro kampaně s více než 1000% teď ale nechme stranou. Jsou totiž důležitější věci, na které bychom se měli podívat.

Prvním je graf celkové částky promítnutý podle dnů kampaně. Opakuje se v něm něco, co známe už z jiné starší kampaně a sice Velký přelet. Všimněte si, že cílové částky dosáhla kampaň už v první den, přesto se průběh křivky vůbec nijak nezměnil proti ideálnímu průběhu.

 

 

anarchograf1.jpg

Proti jiným kampaním se odlišuje středovou částí, ve které stoupá celková vybraná částka výrazně strměji. Je to sice částečně iluze způsobená tím, že Urza zvolil dvojnásobně dlouhou - 60 denní kampaň, ale i tak tu něco zůstává.

Zřetelněji je to vidět na grafu denních příspěvků, který tvoří předpisovou "kolíbku" s mnoha zřetelnými hrboly ve střední části.  

 

 anarchograf2.jpg

Tajmenství vlastně žádným tajemstvím není - kromě Novinek a zpráv na Facebooku totiž měl Urza v této době šňůru přednášek přímo na téma připravované knihy.

Zájem o knihu tedy stoupl, kdykoli se noví lidé dozvěděli, že se její vydání plánuje.

To je také nejlepší rada pro ty, kdo se rozhodují jestli zvolit 60 dnů trvající kampaň:
Vždycky musíte vědět co budete ve střední části kampaně dělat!

Na závěr bychom měli přiznat že kampaň byla vedena více kanály než jen přes Startovač. Dokonce byl vlastně náš server v celkové kampani až druhým nejúspěšnějším kanálem za sbírkou v Bitcoinech. V kryptoměnách celkem vybral projekt téměř trojnásobek toho co na Startovači.

kryptomeny.jpg

Pokud vás ten pohled inspiruje, měli byste si uvědomit, že kryptoměny jsou platidlem poněkud specifické komunity a vámi oslovovaní podporovatelé jim vůbec nemusí rozumět, natož aby je vlastnili.

To je vlastně také jeden z důvodů, proč se většina crowdfundingových serverů (včetně nás) staví ke kryptoměnám zatím poněkud rezervovaně.

 

Z Dobrot s příběhem nám přišla dobrá zpráva o pojízdné prodejně a také pozvánka na párty!
Prodejna plná Dobrot vyjede v dubnu Obrázek

Projekt Nastartuj dobroTY  vybral v létě 2016 na pojízdnou prodejnu 156 001 Kč. Teď se připravuje na sezónu 2018.  Připomeňme si ale ještě, jak to vlastně bylo.

 A teď to hlavní:

Pozvánka na párty!

 

Pojízdná prodejna DOBROTY S PŘÍBĚHEM odstartuje z Davle na jaře 2018

Naše vysněná pojízdná prodejna bude připravena zahájit sezónu trhů v dubnu 2018. Všechny Startéry a další podporovatele srdečně zveme do Davle, kde je výrobna a také sezónní občerstvení. Párty bude dvoudenní. Na oba dva dny jsou Startéři samozřejmě zváni a záleží, který den a program jim bude více vyhovovat.
Ve čtvrtek 26. 4. 2018 od 13 do 16 budeme informovat novináře, partnery a bude i možnost nahlédnout do potravinářské výroby
V pátek 27. 4. 2018 od 14 dokud vydržíme (minimálně do 21) budou připravené ochutnávky, hudba a možnost projížďky prodejnou po okolí, to vše za účasti našich patronů
Při výběru a úpravách prodejny jsme se rozhodli pro novější typ vozu a více úprav na míru, které budou vyhovovat splnění našich požadavků. Proto jsme nestihli odstartovat v roce 2017.
Budeme rádi za tipy na akce, na kterých byste nás rádi viděli a na kterých bychom již mohli být a neměli bychom tam v podstatě chybět.

Za tým DOBROT S PŘÍBĚHEM
Gabriela Štěpánková

 

naloz hermos.jpg

Doufáte že se váš projekt po odstartování postupně pomalu rozjede? Pak víte málo o dynamice projektů.
Pomalý start - rychlá smrt? Obrázek

Mezi autory se vždy s železnou pravidelností objeví někdo, kdo doufá že délka kampaně nějak zachrání nedostatečnou přípravu před startem a malé počáteční nasazení. Tedy že bude stačit, když bude kontakty získávat postupně.

 Asi už správně tušíte, že je to špatný plán.

Ohledně startů přicházejí autoři ostatně se spoustou špatných nápadů jako například "a nestačilo by video nahrát později?"; "obrázky odměn dodáme asi tak za týden" atd.

Proč tohle nejsou dobré nápady se nejlépe dá vysvětlit tím, pokud si řekneme, co to při startu kampaně vlastně dělat a o co se snažit.

Obecně platí, že dobré jednorázové kampaně mají průběh znázornitelný grafem se dvěma křivkami. První má tvar připomínající "na zádech" ležící písmeno S, to je křivka celkové vybrané částky vzhledem k uplynulému času kampaně.

Druhá křivka představuje vybranou částku za čas kampaně a v ideálním případě má tvar písmene U. Její slangové označení je "kolíbka".

Takové grafy si můžete prohlédnout třeba v článcích 1001% pro AnarchokapitalismusPrvní miliónová kampaň roku 2016 nebo Ohlédnutí za trabanty aka Co všechno je trabant?

Tyto tvary nevznikají z nějakého nadpřirozeného důvodu, vytvářejí je svou aktivitou samotní autoři kampaní a samozřejmě také reakce fanoušků.

Prvních pět dní po odstartování máte velkou šanci vybrat značnou část cílové částky. Aby se to stalo je potřeba vyvolat ohlas v obecném povědomí.  Je to tak trochu jako roztlačovat auto. Nějakou dobu vydáváte hodně energie a zdánlivě se nic neděje až najednou se to konečně rozjede.

Pro tuto chvíli potřebujete aby odměny vypadaly co nejlákavěji, abyste vy sami vypadali co nejpřesvědčivěji a projekt byl co nejhezčí.

V tuto dobu má totiž projekt návštěvnost, jakou už za týden mít nebude.

Cokoli odložíte na později bude mít zlomkový efekt proti situaci, kdy totéž budete mít už při spuštění.

Konkrétně je ideální mít na takovou chvíli připravené:

  • přímé kontakty - email, skype, kontakty v messengeru nebo jiném kecálkovi
  • facebookové stránky, diskuse a stránky na jiných sociálních sítích kde můžete zprávu sdílet a zároveň být domluven s adminy dalších stránek, kteří sdílí tuto zprávu za vás.

Hromadné emaily posílejte pouze s adresami ve skryté kopii a nikdy nezakládejte pro tento účel v Messengeru hromadnou konverzaci.

Počítejte s tím, že budete muset jednat rychle. Do 6 hodin po odstartování už by o vašem projektu měli vědět všichni, které dokážete informovat.

Magických 20%

Obecné pravidlo říká, že projekt který vybere v prvních pěti dnech více než 20% zvýší své šance na úspěch na 80%. Není to ale pravda vždy a za všech okolností. Někdy klesá zájem o nový projekt méně strmě a pak stačí když tutéž část vybere projekt v první třetině kampaně.

Neplatí také v případě kdy podstatnou část z příspěvků tvoří jeden velký příspěvek. Důležitá totiž není jen celková částka, ale i počet přispěvatelů. Pak je lépe posuzovat úspěšnost podle poměru like u videa a počtu podporovatelů. Ideální stav je, pokud na projekt přispěje nejméně třetina z těch, kterým se projekt líbí.

Počet like u videa může být také pomocným ukazatelem v případech kdy hrozí vyčerpání skupiny.

Kde se stala chyba?

Pokud po startu zjistíte, že není vše úplně v pořádku, měli byste reagovat rychle. Zásadní je poznat, co je vlastně špatně.

Pokud i přes velkou energii vydanou do propagace lidé na váš projekt prostě nijak nereagují, jsou pravděpodobné dvě možnosti - buď váš projekt skutečně nemá potenciál někoho oslovit nebo používáte nevhodnou komunikační strategii. Pokusy o plošné oslovení neznámých lidí stojí hodně energie ale mají nepatrný efekt.

Pokud máte hodně podporovatelů ale vybírají jen nejlacinější odměny znamená to že vyšší odměny nejsou dost lákavé.

Pokud máte hodně like, ale žádné nebo skoro žádné podporovatele, může to znamenat například že jste se zaměřili na příliš mladé fanoušky, pro které je likování platidlem, ale vy z toho projekt samozřejmě nerealizujete.

Druhou možností je že máte příliš vysoko nastavenou vstupní hranici tedy že vaše nejlacinější odměna je stále ještě příliš drahá. Efekt vysokého vstupního schodu může postihovat zvláště projekty, u kterých je první odměnou nějaký výrobek - objemná kniha, gril, bicykl, motorová pila...

Autoři takových projektů málokdy myslí na to, že by měli mít i odměny v nižší cenové úrovni, než je finální výrobek.

Dá se to zachránit?

Kupodivu se asi polovina projektů, které nezačaly dobře zachránit dá, ale neznamená to že by většinu projektů, které zachránit lze opravdu jejich autoři nakonec dovedli do úspěšného závěru.

Pokud si včas uvědomíte svou chybu a změníte přístup, tedy například namísto na plošnou reklamu požádáte o pomoc své nejbližší fanoušky, rozšíříte okruh oslovovaných na širší věkovou skupinu, doplníte chybějící odměny, znovu projdete doporučení a zamyslíte se, jestli jste přece jen neopomenuli něco, co vám bylo důrazně doporučováno.

Některé projekty lze dokonce zachránit i v závěrečné finálové fázi, kdy stále ještě máte šanci fanoušky mobilizovat.

Nejtěžší na takových pokusech o záchranu nebývá samotná akce, ale změna myšlení. Je těžké přiznat chybu sám sobě, natož ji přiznat před ostatními.

Při přípravě i nápravě vám může pomoci náš Výběr článků pro autory projektů

Nedostali jste slíbenou odměnu? Autor s Vámi nekomunikuje? Pokud ano, tak čtěte dále.
Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme? Obrázek

Přesto, že se to za dobu trvání Startovače stalo jen v několikrát, začali jsme se zabývat ojedinělými případy, kdy se projekt, který úspěšně vybral cílovou částku, nakonec neuskutečnil a odměny tedy k startérům nedorazily.

Důvodů, proč se to může stát je celá řada a je nesmírně důležité správně posoudit, o jaký z nich se jedná, než se pokročí k dalším akcím…

Ještě než se podíváme na možné důvody neuskutečněného projektu, je třeba si připomenout, že projekty na Startovači jsou pochopitelně většinou originální a kreativní akce lidí, kteří k jejich uskutečnění potřebují pomoc od ostatních lidí, tj. od nás startérů. Naprostou, 100 procentní jistotu, že se to nakonec povede vám pochopitelně nikdo zaručit nemůže, a proto je na samotných uživatelích, aby posoudili, zda jsou ochotni zariskovat vlastními penězi a projekt podpořit. Při tom je potřeba uvážit mnoho faktorů. Zda je autor projektu známá osobnost. Zda má s podobnými věcmi zkušenosti. Jak dobře je projekt popsán a mnoho dalších skutečností. Ze strany Startovače se snažíme, aby projekty a autoři byly, co nejvíce trasnparentní a upřímní. Tím zajistíme, že se drtivá většina autorů, kteří nekomunikují a nejsou ochotni nedostatky svých projektů (a problémy obecně) řešit, už přes tuto fázi schvalování nedostane.

Důvody, proč se projekt neuskutečnil ačkoli se peníze vybraly, se dají shrnout do dvou kategorií. “To se prostě nedá nic dělat.” a “Na to se ještě podíváme.”

To se prostě nedá nic dělat.

Tady jsou projekty, kde například autoři přecenili své síly, nebo se neuskutečnily z nezaviněných příčin. Upřímně si přiznejme, že takové věci se nestávají pouze autorům v crowdfundingu. Filmů, her a projektů, které se vymkly kontrole a došlo u nich k obrovským časovým prodlevám nebo se nikdy neuskutečily je velké množství. Mnohdy za nimi stali profesionálové s mnohaletými zkušenostmi.     

Pro zjednodušní si můžeme uvést příklad, kdy autor projektu chce přeplavat kanál La Manche, ale v půlce dostane křeč, nebo ho kousne chobotnice. Zkrátka peníze se na projekt použily, autor zkusil uspět, ale nepovedlo se.

Do této kategorie také patří projekty, kde projekt trvá daleko delší dobu, než původně měl, nebo než se očekávalo a to buď proto, že autor podcenil rozsah projektu, nebo naopak přecenil množství času, které bude k dokončení projektu mít k dispozici. Každopádně autoři projektů v této kategorii komunikují se svými startéry i se Startovačem, takže všichni vědí, co se děje, i když se jim to nelíbí.

Co s tím uděláme? Tohle jsou základní rizika crowdfundingu, takže podle nás není kromě výzvy ke zcela otevřené komunikaci třeba v tomto případě, až na poučení pro příště, žádná další akce.

Na to se ještě podíváme.

V této kategorii jsou projekty, po kterých se takříkajíc slehla zem a kvůli kterým se tato poučka zejména píše. Buď rovnou po vybrání peněz, nebo po chvíli na to autor projektu přestane komunikovat. Není jasné, jestli se peníze na projekt vůbec použily, vzniká zmatek, množí se dotazy na e-mailu Startovače a nikdo neví co se děje.

Co s tím uděláme? Tohle podle nás mezi základní rizika crowdfundingu nepatří, ba naopak to zavání v některých případech podvodem. Ihned po nahlášení projektu jako podezřelého se Startovač pokusí o komunikaci s jeho autorem. Tady je třeba říci, že jsou lidé, kteří komunikují s několikadenním zpožděním, takže mnohdy jde jen problém v komunikaci. Trocha trpělivosti většinu stížností zdolá. Každopádně se Startovač vlastní opakovanou komunikaci pokusí s autorem problém vyřešit. Avšak pokud autor dále nereaguje a nám na Startovači se nepodaří vyzvat ho ke smysluplné reakci v řádu několika málo měsíců, pak podá Startovač prostřednictvím právní kanceláře na autora projektu trestní oznámení a vyzve všechny startéry dotyčného projektu aby se k tomuto trestnímu oznámení připojili.

My na Startovači chápeme, že se ne vždycky všechno povede a dokážeme i ledacos odpustit, ale pokud někdo bude kazit dobré jméno crowdfundingu, tak je podle nás třeba se tomu postavit…

Výzva

Pokud jste podpořili nějaký projekt a autor Vám nedoručil odměnu a zaroveň s Vámi nekomunikuje, tak prosím napiště na info@startovac.cz. Do předmětu prosím vložte Nedoručená odměna - “jméno projektu”. Vámi podpořené kampaně naleznete na svém profilu na Startovači v sekci “Moje odměny”

 

30. říjen 2017

StartCast #21

Nový Startcast tentokrát s Lukášem Macurou o jeho projektu Rytmik studio.
StartCast #21 Obrázek

Rytmic studio - Hudební sandbox. Laik během pár minut složí skladbu z připravených hudebních kostek, zatím co profesionál může jít do hloubky a mít kontrolu nad vším. Lukáše a Rytmik jste mohli zde: https://www.startovac.cz/projekty/rytmik-studio/