Blog

29. září 2015

Trollení

Crowdfunding je z podstatné části internetový fenomém a tak se mu samozřejmě nevyhýbají ani internetoví trollové.
Trollení Obrázek

V tomto článku se opět obracím k autorů kampaní, protože bude o trollení a vybavovat se přímo s trolly prostě nemá smysl. Takové trollení v komentářích ke crowdfundingové kampani má několik podob.

Úplně klasickou trollovací hlášku typu "LOL to je trapný!" většinou na crowdfundingových serverech moc nepotkáte. Velmi častou formou je naproti tomu nějaký komentář ve stylu:

"Ale děvenko, já bych se styděla takhle žebrat! Proč si na to nenašetříš (např údernickou prací v uranových dolech) když se chceš bavit (rozumněj:pořádat festival), nebo jet na dovolenou (rozumněj: provádět vykopávky uprostřed pouště)?".

Výhodou v tomto případě je (tedy pokud jste autory kampaní), že tito lidé vůbec nechápou princip crowdfundingu a většinou ani vaši prezentaci nečetli, takže pokud vedete kampaň dobře, postarají se o ně vaši fanoušci a vy jen na závěr poděkujete zúčastněným.

Dalším druhem trollení jsou známi konspiracionisté - "Používáte lopatičku namísto zednické lžíce a z toho plyne že nejste skuteční archeologové a peníze z kampaně chcete propít a jinak zneužít!"

Takovým nařčením se brání špatně. Ještě horší může být přímý útok na osobu - "Toho znám, to je podvodník!" 

Obecně dokázat že nejste někdo, za koho vás kdosi prohlásí je pro samotného nařčeného často nadlidský úkol. Pokud na to zareagujete, pravděpodobně jakákoli vaše snaha o vlastní obhajobu skončí nějakým jeho komentářem se smajlíkem.

O mnoho snazší je obhajoba pro lidi, kteří vás už nějakou dobu znají. Opora přátel bývá pak k nezaplacení.

Jako naprosto podpásovou ránu můžete vnímat to, když se někdo přímo ve vaší kampani pokusí odvést vaše fanoušky jinam - "Proč byste tady přispívali na veřejné paintballové hřiště, když už nedaleko provozuji laser game?"

Dělat si vlastní reklamu z cizího úsilí rozhodně podpásovka je! Jenže tohle je také vlastně srovnání, které jste už dávno měli udělat a pokud ho v projektu nemáte, je to zatraceně velká chyba. Samozřejmě že nejste sami na planetě ani ve svém městě! Lidé váš projekt prostě s jinými srovnávat budou. Když už to tušíte, nebo víte, udělejte to dříve. Čím je váš projekt lepší?

Trollové nemohou ublížit projektu s dobrou fanouškovskou základnou, ale docela to dokáží zavařit těm, kteří své fanoušky teprve v době kampaně hledají. V takových případech buďte opatrní, jako kdybyste chodili po skleníku.

Naštěstí většina lidí, kteří se v komentářích ke crowdfundingové kampani dopustí nějakého skutečného nebo zdánlivého trollingu, vlastně nechce být trolly. To je výhodné, protože pokud jim vyjdete vstříc a mluvíte s nimi, mohou vám i pomoci.

Mnohé "trollení" proto vlastně žádný trolling není. Někdy tak na první pohled vypadá i celkem oprávněná kritika. Proto je hodně důležité si dát pořádný odstup, než na nějaký komentář, při kterém se vám nalila krev do hlavy, začnete odpovídat.

Pro autory kampaní bývá nesmírně těžké pochopit, jako hodnotu skutečně mají odměny v crowdfundingových kampaních. Podporovatelé to ale chápou hned.
Skutečná hodnota crowdfundingových odměn Obrázek

(na úvodním obrázku originální geocoin Zlatá brána z projektu Terezínské hry)

Je obecně celkem hloupé plést si crowdfundingovou kampaň s obyčejným e-shopem. Přitom je to poměrně pochopitelné, jakmile se podíváte na rozdíl mezi marží v obchodě a tím co jde z "prodeje" odměny na samotný crowdfundingový projekt. Žádný obchod na světě (snad s výjimkou obchodu s ropou) by nemohl mít takový poměr nákladů na výrobu a cenou výrobku. Samozřejmě, protože to vlastně není prodej.

Sentimentální hodnota

Jako autoři potřebujete především vybrat peníze na projekt, takže se ani nemůžete spokojit s navýšením výrobní ceny o deset nebo dvacet procent, natož abyste se snažili zaujmout nějakou slevou. Zároveň ale také nemůžete své podporovatele ošidit. Takže, co se to v crowdfundingu vlastně prodává? Jako hodnotu mají odměny v crowdfundingové sbírce? Rozhodně ne výrobní! Pochopit princip hodnocení odměn je téměř nemožné pro člověka, který nikdy neslyšel pojem "sentimentální hodnota". 

Když se podíváte na jakoukoli věc, která je v crowdfundingu opravdu ceněná, zjistíte, že její hlavní hodnota spočívá v tom, že dokáže vyvolat silnou emoci. Je to upomínka na určitý prožitek. V crowdfundingu je takovou emocí pocit úspěchu a spolupodílení na vzniku něčeho užitečného a krásného. Výhodou je, že to tak funguje vždycky - z neúspěšných kampaní se odměny neposílají.

Právě proto by měla mít taková věc v sobě něco neopakovatelného. Dobré odměny pro crowdfundingové kampaně se vyrábějí právě a jedině pro samotnou kampaň nebo pro samotný projekt, nelze je sehnat nikde jinde (říkáme že jsou exkluzivní). Drobné odměny - kšiltovky, samolepky, nášivky, trička, placky, psí známky, camrátka...by měly mít alespoň originální výtvarné provedení.

Pokud je odměnou knížka, CD nebo DVD, často se očekává, že je autor alespoň podepíše. Všechny ceny by měly být svázané s projektem a odměny za vyšší částku mohou, či možná měly by, mít v sobě cosi z fetiše - být používané, dotýkané...

Přesně tak je to třeba s rekvizitami a oblečením z natáčení filmů nebo věcmi z expedic.

A ještě něco je důležité - ukázat je. Když chcete aby lidé po takových věcech toužili, musíte je ukázat. Nestačí napsat: tričko, zbraň z filmu, placka, samolepka...

Náklady na odměnu

Kolik asi dělají náklady na výrobu odměn ve srovnání s cílovou částkou? Často se říká že je to asi 20% ale vlastně to tak jednoduché není. Když použijete do kampaně rekvizity z filmu, může jejich výrobní cena být podstatně vyšší (ale ve skutečnosti se cena v kampani stanovuje pouze podle předpokládaného zájmu). Potřebujete je totiž na natáčení, ale po filmu jsou pro vás (kromě právě sentimentální hodnoty) už vlastně bezcenné. Podobně i při vydání knížky nebo CD může být cena v kampani mnohem blíže skutečné ceně.

Stále ale může být vyšší, pokud bude v knize také vlastnoruční věnování, nebo pokud bude podporovatel uveden v poděkování.

Naopak v úplném protikladu jsou odměny pro "velké dárce", kteří vám do kampaně nabídli třeba desítky tisíc korun. Takoví lidé ani nechtějí abyste jim vraceli ve formě daru příliš mnoho peněz. Hodnota jejich odměny by vycházela v pouhých několika procentech darované sumy. Většinou se chtějí hlavně prezentovat vaším úspěchem, takže udělejte všechno pro to, aby mohli.

Jednotlivé odměny nebo "balíčky"?

Je výhodnější nabízet v odměnách jednotlivé odměny, nebo balíčky odměn? Jako se vším v crowdfundingu je i tady odpověď: Jak kdy.

Jednotlivé odměny mají především tu výhodu, že se v nich dobře orientuje. Když takový backer projektu nějakého festivalu touží po příslušném tričku, prostě najde odměnu, která se jmenuje "Tričko".

Když se však dostanete do úrovně odměn za několik tisíc, začnou být "balíčky" sdružené z nižších odměn mnohem zajímavější. Jsou výhodné pro autory projektů, protože snižují částky za poštovné, i pro samotné backery, protože jim šetří nervy s opakovaným odesíláním platebních příkazů.

Kolik odměn?

Rozhodně nic nezkazíte, když se budete držet pravidla, že ideální počet je někde mezi šesti a dvanácti. Nedržte se ale tohoto počtu příllš. Větší projekty mívají i výrazně větší počet odměn. Nejlepší je začínat na úrovni asi 100kč až 150 Kč (případně 5 EURO) Zvláštní pozornost věnujte ceně mezi 350 a 400Kč (asi 10 až 15 EURO). Je to nejoblíbenější suma od podporovatelů.

Snažte se vytvořit odměny s rovnoměrně stoupající tendencí, ale hlavně je vymýšlejte s fantazií. Dobrá myšlenka se cení vysoko.

Pokud v průběhu kampaně  přidáte novou odměnu, měli byste na ni také upozornit. 

Mimochodem, víte že crowdfundingové sbírky jsou ideální zdroj naprosto neopakovatelných dárků k Vánocům i třeba k narozeninám? Pár ukázek:

 

 

1153-kocici-andel-web-jpg-660x390.jpg

Obraz Kočičí anděl z projektu REGGAE FESTIVAL Right News Music Garden

 

vankus1.jpg

Polštář s básní z projektu Rozum vo vrecku

 

lcars_21-22x.jpg

Rekvizity z projektu Fanouškovský film Star Trek: Skryté hry

 

79a4.jpg

Kované přívěsky v podobě paprsků z projektu Slunce pro Podprůhon

ginger.jpg

Spodky milovníků zrzků a zrzek z projektu Zrzavý kalendář

 

V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.
První pravidlo: Nezalžeš! Obrázek

Jistě, lhát by se nemělo a nelhat je i jedno z hlavních pravidel reklamy. Ne že by se toho reklama vždy držela a ne že bychom se toho my všichni v životě tak pevně drželi. Jenže v crowdfundingu můžete být i za drobnou dokonce skutečně nevinnou lež vytrestáni velmi tvrdě.

Samozřejmě existují i v crowdfundingu opravdu velké lži - podvodné kampaně - jenže ty hrozí hlavně ve velkých zemích jako je USA nebo Kanada. I tak profesionální lháři uspějí zpravidla jednou a svůj kousek už vícekrát nezopakují.

V crowdfundingu je totiž velmi problematické zůstat anonymní. Kampaně v nichž se autor skrývá za logo mají automaticky menší důvěru a spojit svou tvář s podvodnou kampaní chce kachní žaludek a "jistotu desetinásobku", protože kabát z ostudy jako celoživotní uniforma a hrozba kolektivní žaloby jsou docela dobré důvody, proč se do něčeho takového nepouštět.

Lží je samozřejmě také to, pokud byste slíbili využít prostředky z crowdfundingové sbírky na určitý účel a namísto toho za ně třeba odjeli na dovolenou (pokud to není součástí projektu) nebo se rozhodli přestěhovat firmu. (To už by totiž byl skutečný podvod.)

Přesně tak to udělalo před časem studio Forking Path Erika Chevaliera když vybralo na deskovou hru Doom That Came to Atlantic City 122 874 dolarů. Nebyl to dobrý nápad. Na základě rozhodnutí Federální obchodní komise USA bude muset podstatnou část peněz vrátit. V našich korunách by to dělalo asi 2,7 milionu korun. (Samotnou hru později zachránilo a vydalo studio Cryptozoic)

Skutečným podvodníkům samozřejmě tento zážitek ze srdce přejeme, jenže i autor projektu který na žádnou záludnost ani nepomyslí se může stát obětí své vlastní drobné lži, takové, které si v běžném životě ani neuvědomujeme a společnost je většinou promíjí.

Backeři nám je ale ani zdaleka tak snadno neprominou, když jde o crowdfundingový projekt. Zapomenete uvést, že se váš nápad opírá o nějakou starší myšlenku? Chyba! Zapomenete uvést někoho, kdo se na projektu dříve také podílel i když se o něj už teď třeba nezajímá? Chyba! V obavě, aby projekt nepůsobil jako žebrání, neuvedete proč peníze potřebujete? Velká chyba!

První lidé, ke kterým se váš projekt dostane budo vaši přátelé a známí. Vědí o vás to, co jste už milosrdně zapomněli. Druzí k nimž se projekt dostane budou fanoušci. Vědí o vašem projektu to, co jste nikde nenapsali. Teprve pak se dostává povědomí o projektu k dalším lidem. Pokud těm naznačíte že všechno zvládnete sami a že je nepotřebujete, uvěří vám.

Vyvolat mylný dojem, i když třeba nechtěně, je vlastně také něco jako drobná lež a je to nesmírně snadné. Naštěstí je proti tomu snadná i obrana. Nechte před spuštěním crowdfundingovou prezentaci projektu přečíst některého fanouška, který se na její přípravě přímo nepodílel a chtějte po něm aby vám řekl, jaký v něm vyvolala pocit.

Nemusíte mu věřit jeho nápady a doporučení, ale celkový dojem bude mít určitě přiměřenější tomu, jak vaše prezentace opravdu působí, než vy, kdo jste na ní pracovali.

Je zarážející jak málo autorů se vůbec zamyslí nad tím možná nejdůležitějším: Kdo vůbec jsou? A proč nám ti lidé dávají peníze?
Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři... Obrázek

Lidem, kteří se mi svěří, že by chtěli založit crowdfundingový projekt většinou doporučuji, aby si nejprve zkusili některý projekt podpořit. Chce to ale opravdu si vybrat takový, aby vám stál za to a obětovat alespoň tři stovky. Ten pocit si uchovejte. Zkušenost toho pocitu totiž nic nenahradí.

Je to směs hrdosti, pocitu štěstí, napětí a adrenalinu - něco mezi vášní ze sázení, napětím ze závodu nebo z aukce a zároveň tím vzniká něco nového, pěkného, na co může člověk být hrdý že byl při tom.

Pak si teprve uvědomíte, proč jste si ten projekt vybrali, jaký vytvářel dojem. Byl prostě hezký, měl pěkný cíl, bavil vás a lidé kteří za ním stáli se netvářili nafoukaně, ale sdíleli jakési nakažlivé nadšení, dokázali rychle, chytře a bez vzteku odpovídat na otázky i útoky.

Uvědomíte si, že jste se báli, jestli se nakonec opravdu vybere dost peněz, aby se mohl uskutečnit.

Zkrátka crowdfunding je hra. Je to zábava, trochu jako Dračí doupě. Pokud si tohle nebudete uvědomovat při tvorbě projektu a vedení kampaně, přestane vaše snaha dávat smysl.

Přímá zkušenost přitom vydá za celé stohy textu.

Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!
Jak dobrý je můj cíl? Obrázek

Úplně přesně to sice nikdo neví, ale můžete si udělat hrubý odhad svých šancí. Co by vlastně měl takový ideální cíl pro crowdfunduing splňovat?

1.) Prokazatelné naplnění
Pro vaše podporovatele je nesmírně důležité poznat ten okamžik, kdy se cíl naplnil. Tím cílem samozřejmě nemyslím dosažení cílové částky, ale to, k čemu směřuje celý projekt. Vernisáž, křest knihy či CD, odhalení plastiky, publikování výzkumu ... to jsou jasné body u kterých si každý může říct: Splněno. 
Tenhle pocit je důležitý, protože to co chtějí vaši podporovatelé je spolupodílet se na něčem, co má smysl. Splněný cíl je toho doklad.

2.) Odvaha a to jak tvůrčí tak skutečná
Být skromný nebo konformní v cílech (ne v cílové částce, ta se odhaduje jinak) je v crowdfundingu nevýhoda. Pokud jste ten, kdo nějakou věc dělá poprvé, jsou vaše šance výrazně větší, než vašich napodobitelů. Když se při tom vašim fanouškům opravdu zatají dech, tím lépe.
Hodně záleží na interpretaci. Pokud jste dejme tomu jachtař, který plánuje s partou potápěčů výzkum žraloků lidožravých a potřebuje na to nové plachty pro svou loď, bude rozhodně lépe působit název projektu "Lidožravci" než "Nové oplachtění pro Bavarii 46".

3.) Rozsah
Kolika lidem udělá splnění cíle radost? Tohle asi přesně vědět nebudete, ale přibližný řádový odhad si udělat můžete z návštěvnosti stránek (unikátních IP adres), z diskusí, počtu fanoušků na facebookových stránkách (v tom je Facebook velmi užuitečný). Nemusejí to být vlastně ani přímo vaši fanoušci. Mnohé projekty dělají jejich autoři pro komunitu, která už existuje  - např. počítačové hry, komixy...atd, pak to ale znamená získat podporu takových komunit.

V průběhu dobře vedené kampaně může sice počet obšťastněných fanoušků narůst, ale jen velmi vzácně jde o nárůst počtu v řádech. (To jsou pak ony "zázračné" projekty s vysokou viralitou.)

Dobrý odhad počtu fanoušků udržuje projekt v mezích reality.
Nikdy nefunguje risk typu "budu po 50 fanoušcích chtít 500 000 kč". 

V crowdfundingu platí naprosto:
"Počet ničím nenahradíš."

Ze stejného důvodu prostě nefungují projekty označovaní jako "sponzoring života". Tam je totiž počet těch, kterým může projekt udělat radost přesně roven jedné.

4.) Nadšení
Vlastně jde spíše o intenzitu nadšení, kterou projekt (nebo jeho autor) vzbuzuje. Pro hrubý odhad je důležité si hlavně uvědomit rozdíl mezi situací, kdy projekt sice zaujme natolik, aby dostal like, ale nenadchne tolik aby vyvolal snahu podpořit a stavem kdy už působí tak, že se na něm lidé chtějí podílet.

5.) Dobré následky
Kromě toho že samotný cíl kampaně vnímají podporovatelé jako dobrý, je výhodné, když za ním cítí nějaké pokračování, něco, co by mohlo na projekt dále navazovat i po splnění cíle. 

6.) Zábava
Nejde vlastně nikdy jen o cíl samotný, ale také (a někdy hlavně) o to jak jej prezentujete. Vždycky by už samotný projekt měl být zábavný. Lidé chodí na Startovač ve volném čase a v podstatě se tu chtějí bavit. Ta zábava může mít naprosto rozdílnou úroveň a hloubku. Může být vážná i naprosto nevázaně lehká, ale prostě to musí být zábava. To znamená především "zajímavá".

Nasypat jen na jednu hromadu základní údaje s tím, že se jimi někdo už bude probírat, prostě nestačí. Sebelepší cíl může zabít špatná prezentace.

Ne, opravdu to není lehké, ale stojí to za to.