Blog

Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!
Jak dobrý je můj cíl? Obrázek

Úplně přesně to sice nikdo neví, ale můžete si udělat hrubý odhad svých šancí. Co by vlastně měl takový ideální cíl pro crowdfunduing splňovat?

1.) Prokazatelné naplnění
Pro vaše podporovatele je nesmírně důležité poznat ten okamžik, kdy se cíl naplnil. Tím cílem samozřejmě nemyslím dosažení cílové částky, ale to, k čemu směřuje celý projekt. Vernisáž, křest knihy či CD, odhalení plastiky, publikování výzkumu ... to jsou jasné body u kterých si každý může říct: Splněno. 
Tenhle pocit je důležitý, protože to co chtějí vaši podporovatelé je spolupodílet se na něčem, co má smysl. Splněný cíl je toho doklad.

2.) Odvaha a to jak tvůrčí tak skutečná
Být skromný nebo konformní v cílech (ne v cílové částce, ta se odhaduje jinak) je v crowdfundingu nevýhoda. Pokud jste ten, kdo nějakou věc dělá poprvé, jsou vaše šance výrazně větší, než vašich napodobitelů. Když se při tom vašim fanouškům opravdu zatají dech, tím lépe.
Hodně záleží na interpretaci. Pokud jste dejme tomu jachtař, který plánuje s partou potápěčů výzkum žraloků lidožravých a potřebuje na to nové plachty pro svou loď, bude rozhodně lépe působit název projektu "Lidožravci" než "Nové oplachtění pro Bavarii 46".

3.) Rozsah
Kolika lidem udělá splnění cíle radost? Tohle asi přesně vědět nebudete, ale přibližný řádový odhad si udělat můžete z návštěvnosti stránek (unikátních IP adres), z diskusí, počtu fanoušků na facebookových stránkách (v tom je Facebook velmi užuitečný). Nemusejí to být vlastně ani přímo vaši fanoušci. Mnohé projekty dělají jejich autoři pro komunitu, která už existuje  - např. počítačové hry, komixy...atd, pak to ale znamená získat podporu takových komunit.

V průběhu dobře vedené kampaně může sice počet obšťastněných fanoušků narůst, ale jen velmi vzácně jde o nárůst počtu v řádech. (To jsou pak ony "zázračné" projekty s vysokou viralitou.)

Dobrý odhad počtu fanoušků udržuje projekt v mezích reality.
Nikdy nefunguje risk typu "budu po 50 fanoušcích chtít 500 000 kč". 

V crowdfundingu platí naprosto:
"Počet ničím nenahradíš."

Ze stejného důvodu prostě nefungují projekty označovaní jako "sponzoring života". Tam je totiž počet těch, kterým může projekt udělat radost přesně roven jedné.

4.) Nadšení
Vlastně jde spíše o intenzitu nadšení, kterou projekt (nebo jeho autor) vzbuzuje. Pro hrubý odhad je důležité si hlavně uvědomit rozdíl mezi situací, kdy projekt sice zaujme natolik, aby dostal like, ale nenadchne tolik aby vyvolal snahu podpořit a stavem kdy už působí tak, že se na něm lidé chtějí podílet.

5.) Dobré následky
Kromě toho že samotný cíl kampaně vnímají podporovatelé jako dobrý, je výhodné, když za ním cítí nějaké pokračování, něco, co by mohlo na projekt dále navazovat i po splnění cíle. 

6.) Zábava
Nejde vlastně nikdy jen o cíl samotný, ale také (a někdy hlavně) o to jak jej prezentujete. Vždycky by už samotný projekt měl být zábavný. Lidé chodí na Startovač ve volném čase a v podstatě se tu chtějí bavit. Ta zábava může mít naprosto rozdílnou úroveň a hloubku. Může být vážná i naprosto nevázaně lehká, ale prostě to musí být zábava. To znamená především "zajímavá".

Nasypat jen na jednu hromadu základní údaje s tím, že se jimi někdo už bude probírat, prostě nestačí. Sebelepší cíl může zabít špatná prezentace.

Ne, opravdu to není lehké, ale stojí to za to.

O tom, že lze podporovat nezávislá média prostřednictvím crowdfundingu, víme už ze zahraničí. Skutečný průlom u nás ale přinesla až nedávno ukončená kampaň DVTV EXTRA.
Nezávislá média v crowdfundingu Obrázek

DVTV EXTRA získala v crowdfundingové sbírce 2.174.374,- Kč. Kampaň trvala jeden měsíc a podpořilo ji celkem 2413 startérů/přispěvatelů. Celková vybraná částka, počet startérů, počet sociálních interakcí a výše procentuálního plnění – 290%, z ní udělalo nejúspěšnější česko-slovenskou crowd-fundingovou kampaň v žánru médií.

Nejlépe ukazuje průběh kampaně infografika:

1506_Infografika_DVTV_Startovac.png



Rekordní byla i rychlost, kterou se sbírka začala plnit. Za 24 hodin získala 508.000 Kč. Startéři přispívali částkami od 49 Kč do 100.000 Kč. Průměrná výše příspěvku byla 901 Kč a výrazně největší průměrnou hodnotu příspěvků měly čtvrtky. Více než polovina příspěvků byla zaplacena kartou, ale i převodem a PayPalem přišly významné částky.

Nejvyšší odměnu „Buď naším sponzorem!“ za 100 000 Kč koupily O2 TV a NaCesty.cz , které budou rok uváděny v závěrečných titulcích. Nejpopulárnější odměnou byly hrnky #sledujudvtv, které se vyprodaly všechny. Rovněž všechny rozhovory byly vyprodány.

Na Startovači se po Infobaden TV, Novinách pro Prahu 10 a Rádiu Patriot jedná o čtvrtou kampaň na nezávislé médium.

Úspěšně monetizovat vlastní digitalní obsah je opravdu hodně težké. Totéž platí i pro crowdfundingové kampaně, které mají za cíl výrobu takového obsahu. Z našeho pohledu se tedy jedná jednoznačně o úspěch, jak samotné DVTV, tak i crowdfundingu v Česku a na Slovensku.“

Martin Brykner - Startovač

14. červenec 2015

"Takové okénko"

Možná jste si všimli (a možná nevšimli) že některé projekty mívají na svých stránkách vsazené hentaké okénko se svým projektem na Startovači. Chtěli byste na svých stránkách také takové?
"Takové okénko" Obrázek

Nebojte, není to magie, nebudete na to potřebovat oběť panny a roh z jednorožce, ani za to nebudete nikomu muset platit astronomickou sumu. Bude to ale od vás chtít trochu odvahy vložit do kódu stránek javascript. Vám kterým slovo "javascript" stále připomíná něco s magií doporučuji, abyste se obrátili na počítačově gramotnější kamarády.

Ukážeme si to na nasazení javascript embed kódu s kampaní na Mortal Cabinet. Stačí, abyste do kódu svých stránek někam napsali tento script (tam, kde jej chcete mít) a objeví se živý obdelník se stavem projektu:

API-3.jpg

Pro kopírování scriptu klikněte sem

Pak to vypadá například takhle:

Sch1.jpg



Namísto adresy v kódu
https://www.startovac.cz/projekty/mortalcabinet/
doplňte adresu vlastního projektu a dávejte pozor abyste při tom
nesmazali nějaký méně nápadný znak.

No vidíte a je to!

Pokud byste chtěli do svých stránek detailnější informace o projektu, máme i podrobnější API. Můžete si o něj napsat na info@startovac.cz

 

Je to takový opravdu příjemný pocit ohlédnout se krátce zpět a vidět co lidé - autoři projektů i jejich podporovatelé s naší drobnou podporou - za poslední měsíc dokázali
Výstavka splněných slibů - ohlédnutí za červnem 2015 Obrázek

Přehlédnout smečku zdivočelých Slovanů na divných žlutých strojích, putujících napříč Austrálií a teď už i Východním Timorem, prostě nelze.

 

11412274_10203016331609550_5914559401473168212_o.jpg

Tady je sám náčelník Mad Dan. Za tohle si ovšem Australané mohou sami. To mají za to, že ho pustili  dvakrát za sebou do kina na nového Mad Maxe.

 

Další fotografie z cesty Žlutého cirkusu

 

Co se tedy dělo ještě dál?

 

Festivaly Fair Play, Sítko či Sbírka motýlů a Starobohnické posvícení už proběhly a jedinou vzpomínkou na ně zůstaly letáčky, články v místních časopisech a fotografie.

 

10501942_838285172945110_3762459091735518005_n.jpg

Divadelní festival Sítko 2015

den 1.

den 2.

den 3.

den 4.

den 5.

 

11407140_461561710681694_2642470600889182601_n.jpg

Sbírka motýlů

Další fotografie z divadelního festivalu Sbírka motýlů 2015

 

Za červen se ale naplnilo i několik dalších projektů, po kterých zůstalo ještě něco víc.

Například na Kladně se objevilo nové náměstí(čko), zdobené plastikou ocelového slunce, přesně podle projektu Slunce pro Podprůhon.

 

Fotografie-0014j.jpg

 

11259687_826051690781867_1578117941181515890_n.jpg

Ano, opravdu tam je!

Odhalování plastiky při příležitosti zahájení Kladenských dvorků 2015

 

V Jesníkách v zaniklé a znovuzrozené obci Zastávka už stojí krásná nová chlebová pec postavená místní skupinou hnutí Brontosaurus pro pořádání pekařských workshopů. (projekt Postav pec, upeč chleba)

 

11412118_10206959270879547_6523557446460308450_n.jpg

Další fotografie ze stavby pece

 

Svět je o něco hezčím místem než před měsícem.

To je přece dobrá zpráva.

 

Povězme si něco o tom, jak se proklínaný filmař Uwe Boll konečně srazil s realitou a také o tom, jak Startovač objevuje v lidech filmařský talent.
Před kamerou, za kamerou Obrázek

Ano je to tak, Uwe Boll, kterému už tolik fanoušků videoher slíbilo nenávist až za hrob a pronásledování na zemi, ve vzduchu, na moři, pod vodou i pod zemí za to, že lidem ničí jejich sny, konečně dostal co proto a byl v tom crowdfunding.

Proklínaný filmař si totiž usmyslel, že se opře o svoje fanoušky a vytvořil pár crowdfundingových projektů, které dopadly naprosto podle očekávání. Tedy ne že by snad jeho Postal 2 na Kickstarteru a Rampage 3- No Mercy! na Indiegogo nevybraly nic, vybraly prostě tolik, kolik odpovídalo jeho filmařskému renomé.

Jak jste asi pochytili z tohoto videa, je velmi pravděpodobné, že od Uwe Bolla mají všechny crowdfundingové servery navždy pokoj. Přitom právě stvořil své nejlepší crowdfundingové video! Má velmi slušný virální potenciál. Ve všech ostatních totiž chybí jakákoli emoce a dělat crowdfundigové video, které vyvolává tak maximálně ospalost, je hodně zbytečné.

Naštěstí crowdfunding filmaře pouze nedrtí, ale objevuje je. Leckdo z autorů crowdfundingových kampaní se totiž pustil do svého videa jen proto, aby jeho kampaň nezůstala němá a nepohyblivá.

Pokud jste to někdy zkoušeli, asi jste zjistili, že natočit video, kterým svému projektu ublížíte, je poměrně snadné. Na odstranění fanoušků je nejlepší šedivá slideshow s co největším množstvím textu, video s chraplajícím nebo tichým ale šumícím zvukem, nebo něco co jste si "půjčili" od někoho jiného bez jeho dovolení.

Natočit opravdu dobré video je o dost těžší. Nějaké rady sice existují, jenže je v nich háček.
Ty rady zní:
Ukažte se!
Vše podstatné řekněte v první minutě!
Co je v obrazu, nemusí být ve slovech!
3 minuty je akorát.
Buďte zábavní!
Buďte originální!

Buďte originální? To je asi nejhorší rada, jaká existuje Jak se s tím perou naši autoři? Překvapivě dobře. Z dávno minulých projektů by si pochvalu rozhodně zasloužil komiks Divočina,

 z nedávných a méně dávných pak Trabanti,

...projekt na parkourovou halu,

...film Prach a broky,

 Brigita a Štěpán,

...a další.  Mnoho dalších!

Ale podívejme se teď trochu blíž do současnosti.

Pokud pokud vás třeba předchozí video nezaujala, ale si potrpíte na zamilované dojemné filmy, tak vynálezce, zlepšovatel a designér (a taky autor komiksů) Pavel je horký kandidát na (zatím fiktivní) cenu, protože svůj injektor Pebble na léky na roztroušenou sklerózu opravdu stvořil z lásky.

 Frontální útok na mateřské pudy v sobě ani moc neskrývá video z lesní školky Vrběnka.

Na úplně jiné pudy cílící autoři projektu Mortal Cabinet si zvolili hodně příznačné prostředí s docela velkou ozvěnou.

Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale chtěl bych abyste si na všech těch filmech něčeho všimli. V podstatě všechny se těch úvodních rad tak úplně nedrží.

Dokonce jsou mezi úspěšnými projekty v Síni slávy i takové jako je Hořící pařez, Zlé peniaze či Vianočka udatný.

Jejich videa jsou sice na hony vzdálená tomu co se doporučuje, ale autoři moc dobře věděli, proč je natočili právě takto. Na druhou stranu je v Síni slávy i několik projektů s vysloveně nepovedeným videem, (Za odstrašující příklad však nikoho dávat nebudu.) nebo projekty bez videa.

Naopak v propadlišti dějin by se našly i projekty s pěknými videy, i když je jich už méně.

Fanoušci jsou totiž lidé, kteří vás mají rádi a za každou chybičku vás hned nešikanují, takže prostředí crowdfundingu je vlastně v tomhle směru docela milosrdné.

Odpustit si video rozhodně nemohou autoři filmařských projektů, protože právě ti by měli nejvíce ukazovat, jak vlastně svůj obor zvládají. Někdy tedy může dávat smysl i ukázat trailer k připravovanému filmu,jako třeba u animovaného filmu Nina:

U projektů s vyšším rozpočtem se video už bere trochu jako součást bontonu.

Teoreticky sice lze vybrat na projektu několik set tisíc i bez videa, ale je to asi tak "přiměřené", jako přijít do Národního divadla v plavkách, nebo jet na Rock for People ve svatebních šatech s vlečkou. Nějaký efekt to jistě vyvolá, ale jen těžko ten, který byste si přáli.

Video může projektu hodně pomoci nebo také ublížit ale celý projekt na něm zpravidla nevisí.

Jenže víte, takhle je to v crowdfundingu se vším. Text, video, obrázky, odměny, to všechno projektu vždy buď pomůže, nebo uškodí. Ve všem mohou autorům projít (a projdou) menší i větší chyby, důležité je, jaký to všechno dohromady vytváří obrázek o projektu a hlavně: To všechno je vlastně kus komunikace mezi autorem projektu a fanoušky. Je to oslovení. Pokud s nimi ale nebudou autoři dále mluvit, může to všechno vyznít na prázdno, nebo také ještě hůř, pokud jsou s lidmi zvyklí komunikovat jako  Uwe Boll.