Blog

09. prosinec 2015

Píšeme projekt

Neexistuje žádný spolehlivý návod, který by říkal, jak přesně má vypadat text crowdfundingového projektu. Přesto je dobré se při psaní držet několika jednoduchých zásad.
Píšeme projekt Obrázek

Každý autor crowdfundingového projektu by se v první řadě měl nejprve pokusit pochopit logiku serveru, na němž chce svůj projekt prezentovat. Stránky jsou vždy navrženy s nějakým záměrem tak, aby usnadňovaly orientaci podporovatelům, vytvářely nějaký dojem a celkový vzhled.

Je to důvod, proč nemůžete vzít jen tak projekt připravený pro jednu platformu a přenést jej bez změny na nějakou jinou - prostě tam nebude fungovat. Podívejme se proto, jak je navržený Startovač:

Prvním textem, který byste měli vyplnit, je Krátký popis. Najdete jej pod tímto názvem v editoru na 2. kroku. Tento text se samostatně sdílí na titulní stránce Startovače (funguje jako anotace) a také se objevuje pod obrázkem označeným jako Malý obrázek, při sdílení na facebooku.

Je důležité si uvědomit, že právě tento krátký text bude na začátku vše, co se budoucí podporovatelé o vašem projektu dozvědí. Pokud tedy budete vytvářet projekt s cílem vázaným k nějakému místu, například budete-li chtít na náměstí ve vašem městě chtít umístit sochu, měli byste sem také napsat kde, že vlastně  to náměstí je. 

Ani do Krátkého popisu, ani do hlavního textu nepatří biografické texty o autorovi či autorech projektu. Startovač má pro tento účel samostatný prostor v Profilu. Výjimka je možná tehdy, když jsou přímo součástí projektu  jako například v případě sportovců nebo některých expedic. Potom do profilu patří pouze údaje toho, kdo skutečně crowdfundingový projekt vede.

Další je už samotný hlavní text. Pro něj je určené textové pole s editorem pod názvem Vše o projektu. Tento text přímo nenavazuje na Krátký popis, píšete tedy o projektu vše od začátku. Tedy od začátku ne, protože na počátku bylo prachoplynové mračno ze kterého se zformovalo Slunce a planety, pak jedna z nich tak divně zplesnivěla a začaly se na ní hemžit různý breberky, který pak skoro vyhubil asteroid....

Opravdu není dobrý nápad začínat projekt jako pohádku dlouhým úvodem ani slovy: Jak to začalo?

Dobrý začátek tady znamená jít co nejrychleji k věci, tedy přesněji k cíli projektu. Uvědomte si, že vpravo nahoře na budoucí podporovatele už mrká cílová částka a všechny hrozně zajímá, co s těmi penězi vlastně chcete dělat. Být tajemný jako hrad v Karpatech se tady nevyplácí a napínání čtenářů, tím že jim to řeknete až úplně na konci, je opravdu špatný nápad. 

Udělejte si osnovu

Ano, zní to trochu jako školní cvičení, ale zvláště u komplikovanějších textů je dobré si alespoň roztřídit, co chcete říci jako první, jako druhé a jako třetí. Vyhnete se tak tomu, že na některé věci zapomenete a jiné budete opakovat několikrát.

Literární forma

Tohle bude trochu těžší. Ano dobrý projekt má prostě určitou literární formu. To samo sebou znamená, že když už píšete projekt, měli byste trochu umět psát.

Uvědomte si, že lidé váš projet budou číst pro zábavu. Musí je bavit. Nic jiného je ke čtení nedonutí. Ta zábava může být lehká, nevázaná i vážná a seriózní, ale prostě to musí být zábavné.

Nejpřístupnější je forma článku, asi taková, jaké používají populární servery na internetu, nebo jaké se objevují v časopisech.

Takové články mají perex (je to první odstavec - jiný text než ten v Krátkém popisu), o němž Wikipedie praví že jde o:

úvod článku, krátký text (obvykle 2–5 vět), jehož účelem je uvést a upoutat pozornost na následující delší text článku a/nebo naznačit, o čem článek bude. Na co nestačí upoutat titulek nebo podtitulek, to rozvádí perex, aby se čtenář mohl rozhodnout, má-li věnovat čas čtení celého článku a jde-li o téma, které ho zajímá.

Asi nemusím dodávat, že by vám mělo hodně záležet na tom, aby čtenář četl dál. V dalším textu pak podrobněji rozveďte, co jste v úvodu nastínili.

Větu, v níž popisujete cíl projektu vysaďtě tučně nebo fontem podtitulu (Nadpis 3). Může mít podobu výzvy - Přidejte se k nám.., Zúčastněte se.., Podílejte se...
V každém případě by měla být jasná a přesvědčivá.

Stejně jako skutečné žurnalistické články jsou takové projekty také rozdělené na odstavce a pokud jsou delší, používají mezititulky (o nich se zmíním později). Forma článku je velmi univerzální a proto také hojně používaná.

Pokud je vám bližší jiný literární styl, máte stále plnou volnost. Existují projekty psané formou dialogu, dokonce jsme tu měli i komiks. Čistě prakticky byste ale měli dávat přednost formě, v níž se cítíte být "doma" a které budou vaši podporovatelé rozumět.

Pište krátké odstavce

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli formu, dělejte krátké odstavce. Posouvání textu na obrazovce způsobuje, že se delší texty čtou na počítači opravdu špatně. Tím že používáte krátké odstavce, zjednodušujete lidem orientaci v textu.

Mezititulky

Jak už napovídá název, jsou mezititulky mezi odstavci. Je naprosto nesmyslné dávat mezititulek hned na začátek, protože jejich účelem je usnadňovat orientaci v textu a začátek textu nejde čtenář vždycky.

Nejhorším mezititulky jsou řečnické otázky. Sice nenadchnou, ale za to vypadají velmi podobně, takže orientaci příliš neusnadňují.

Ozvláštňujte!

Přímo do textu je možné vkládat fotografie, videa (prostřednictvím Vimeo a Youtube), animované gify (do rozlišení 660px × 455px) a hudbu (ze Soundcloud).

Videa vložená v textu vám umožní říci o projektu více a hlavně jinou formou, než má samotný text projektu i úvodní video. Můžete použít teasery, trailery, návody, záznamy z akcí... a tak dále.

 Obrázky mají vždy dva účely: nadchnout a vysvětlit. První z nich je důležitější. Na druhou stranu ale dobrá infografika dokáže nahradit i několik odstavců textu.

Jak dlouhé to má být?

I ty nejstručnější projekty mívají kolem tisíce znaků, ty nejupovídanější naopak až osm tisíc. Teoreticky můžete být ještě stručnější, většinou pak ale nastává problém říci v takovém textu vše podstatné a dostatečně zaujmout. Zkušenost také říká, že lidé, kteří jsou pro svůj projekt zapálení, o něm dokáží  mluvit dlouho a nedělá jim problém o něm i něco víc napsat.

Trochu jiná otázka je optická délka textu. Graficky dobře působí, když je textová část stejně dlouhá jako část s odměnami. Je to i výhodné proto, že čtenář může při čtení projektu občas očima kouknout po odměnách.

V dorovnávání délky textu vám mohou obrázky docela významně pomoci.

Důvod proč končit obrázky odměn

Smutnou pravdou je, že jen málo lidí dočte váš projekt až do konce, pokud není extrémně zajímavý a zábavný. Naprostá většina čtenářů si pročte (a rozhodne se podpořit nebo nepodpořit) několik prvních  odstavců. Naopak téměř všichni si alespoň prohlédnou obrázky v textu.

Proto, zvláště u delších projektů, bývají ke konci důležitější obrázky než text. Proto, pokud máte nějaké opravdu hezké odměny, dejte jejich fotografie na konec hlavního textu. Samozřejmě pouze v případě, že jste je z nějakého dobrého důvodu už nepoužili jinak (například pokud jde o rekvizity z připravovaného filmu, nebo o knížku, jejíž vydání je cílem kampaně).

Co očekávat a jak připravit kampaně které poběží o Vánocích nebo i jiných svátcích.
Vánoce strachů a planých nadějí Obrázek

Vždy v listopadu propadá část autorů kampaní zvláštní euforii, zatímco jiná se utápí v jakési skepsi. Ti první totiž předpokládají, že budou lidé před Vánoci štědřejší, zatímco ti druzí naopak očekávají, že v předvánočním shonu vyplýtvají všechny peníze a nezbude jim na crowdfunding. Obě skupiny mají něco společného - spoléhají se na lidský soucit.

Asi bych měl prozradit, že pokud právě na něm postaví svoji prezentaci, budou mít pravdu spíše ti druzí. Přesto může být výhodné vést v tuto dobu kampaň, pokud ovšem víte, co děláte. 

Vánoce pro naprostou většinu lidí nejsou svátky, kdy by se obdarovávali automobily či vilami. Hodnota dárků je tedy spíše sentimentální - jde o to k čemu se vztahují, jak jsou originální, kolik je v nich fantazie a jak jsou hezké.

Pokud vám to něco připomíná, tak tušíte správně. Úplně stejně hodnotí podporovatelé odměny v crowdfundingových kampaních.

Pokud svůj projekt spočítáte a připravíte správně, můžete času dárků velmi dobře využít. Samozřejmě musíte takové odměny také prezentovat jako zajímavé dárky a to nejen na stránkách projektu.

Pravda, ne vždy musí jít pouze přímo o dárky pod stromeček. Velmi dobře využil před časem předvánoční čas projekt Andělský adventní kalendář.

A to je něco, co byste se měli na příkladu Vánoc naučit - v každé části roku jsou nějaké svátky, prázdniny nebo akce. Nebojujte s nimi! Můžete se úplně stejně děsit jara, léta, podzimu nebo zimy. Když ale nezapomenete, že léto je nejen dobou letních prázdnin, ale třeba i časem festivalů, stejně jako zima není jen dobou lezavého počasí, ale i sáňkování, horkého grogu a dárků, a dokážete toho v kampani využít, nebudete příště už vidět svátky jako své nepřátele.

Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.
Poprvé na Startovači Obrázek

Poprvé je vždycky všechno těžké a tak má člověk většinou docela radost, když nemusí jako první skákat do neznámé vody. Pokud jste se právě rozhodli že si založíte na nějaký svůj nápad crovdfundingovou kampaň, doporučoval bych vám totéž.Podívejte se po těch, kteří to zkusili před vámi a poučte se od nich.

Nemusíte opakovat cizí chyby, když už je někdo udělal za vás

Na Startovači je to poměrně jednoduché, stačí se podívat do úspěšných projektů v Síni slávy. Vždycky je lépe dívat se na více alespoň přibližně podobných projektů a uvědomit si v čem byly pro fanoušky zajímavé. Mají totiž i svoje slabiny, ale podstatné jsou pro vás ty důvody pro které uspěly. Přemýšlejte, čím by měl fanoušky zaujmout právě váš projekt.

Něco si nejprve přečtěte

Jednou z nejtěžších věcí bývá zbavit se nějaké utkvělé rychle vytvořené představy, která váš projekt může připravit o šance na úspěch. Proto, než začnete psát, něco si o crowdfundingu přečtěte, abyste se orientovali a napadali do podobných léček. Hodně rad najdete na našem BLOGU.
Pro koho vlastně crowdfundingové projekty jsou se dočtete v článku Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři...
Přemýšlíte, jestli máte zadat volbu "podnikatelský projekt"? Raději si nejprve přečtěte Co to znamená "podnikatelský projekt"?
Jak si stanovit cíl a jak odhadnout své šance si přečtete v článku Jak dobrý je můj cíl?
Se psaním textů vám pomůže článek Píšeme projekt.
Jak volit odměny se píše v článku Skutečná hodnota crowdfundingových odměn.
Kdy budete potřebovat video a jak by mělo vypadat (včetně ukázek) si přečtěte v článku Před kamerou, za kamerou .

Konečně i když je čtení Podmínek vždy nudné (a ani ty naše nejsou výjimkou, je to prostě účelová věc), doporučujeme věnovat čas jejich nastudování. Protože víme, že si je stejně nikdo nebude pamatovat, dali jsme na ně odkaz dole na stránku (vlevo dole). Najdete tam také hodně užitečný odkaz na nejčastější otázky - FAQ.

A nemusíte zůstavat pouze v Česku a na Slovensku. Crowdfunding funguje na velmi podobných principech i v zahraničí. Pokud umíte anglicky, tak internet je plný crowdfundingovych případovek, best practices nebo rozhovorů s tvůrci úspešných ai neúspěšných kampaní. Dobrá zakladní doporučení naleznete na Kickstarteru i IndieGogo – Running Your Campaign
Velmi dobré tipy a doporučení tweetuje @bestofkickstart

Nebojte se založit si kampaň

To že kampaň na Startovači založíte neznamená, že ji musíte ještě ten den naráz odeslat ke schválení, ani že ten den odstartujete. Startovač má editor v němž se kampaň připravuje po krocích. Kampaň si můžete kdykoliv uložit a vrátit se k ní až budete mít čas pokračovat.

Odstartovat kampaň aneb vždy počítejte s časovou rezervou

Nejděsivější slovo v crowdfundingové kampani je "narychlo".  V průměru si autoři připravují kampaň 1-2 týdny. Natočení videa, napsání dobrého textu a vymyšlení opravdu zajímavých odměn zkrátka nějaký čas zabere. Startéři/podporovatelé nejsou hloupí a velmi rychle poznají zda si dal autor na prezentaci kampaně záležet nebo vše zvládnul za pár minut. Pokud dojdou k závěru, že je to to druhé, tak jejich peníze opravdu očekávat nemůžete.

Autoři projektů zpravidla nejsou ani géniové, ani vtipálci a někteří z nich to dělají prostě poprvé. Je poměrně těžké vytvořit na první pokus prezentaci, která by byla bezvadná. Většinou se to povede opravdu jen lidem, kteří problematiku crowdfundingu znají a sledují dlouho. Nebojte se, počítáme s tím! Počítejte s tím prosím také a myslete i připravujte kampaň s dostatečným předstihem

Zelené tlačítko "Odstartovat kampaň" proto vaši kampaň nepublikuje rovnou na stránku Startovače, ale odešle ji ke schválení. Pouze o dokonale připravených nebo naprosto nesmyslných odbytých kampaních se dá rozhodovat rychle. V ostatních případech očekávejte naši zpětnou vazbu do cca 48 hodin

Nenecháme vás v tom.

Většina kampaní, která nám přichází ke schválení se od nás ještě jednou až dvakrát vrátí autorovi s připomínkami, doporučeními, komentáři a tipy. Jejich zapracování je samozřejmě na samotném autorovi. Uvědomte si prosím, že naše a vaše snaha je stejná - chceme abyste uspěli. Pravděpodobně to neděláme tak špatně, protože úspěšnost kampaní na Startovači v posledním roce kolísá mezi 57 a 59% (to je hodně i nad celosvětový průměr).

Dávejte si v té době dobrý pozor na emaily! Někdy se stane, že zprávy ze Startovače padají do spamového koše, jindy (pokud neuvedete jiný email) přicházejí na adresu kterou jste se přihlásili přes Facebook.

Domluvte si start

Vzhledem k tomu, že vás čeká emailová i telefonická  konzultace s některým členem týmu Startovače (podle typu vašeho projektu), budete mít také příležitost domluvit si přesnější termín i čas startu. Je dobré se poradit, jestli ten čas a termín, který připadá na první pohled zajímavý vám, je také opravdu tak zajímavý z hlediska kampaně.

26. říjen 2015

Knížky z kampaní

Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.
Knížky z kampaní Obrázek

Do dnešnního dne (1. listopadu 2015) vyšlo díky kampaním na Startovači 93 knih, komiksů, časopisů a kalendářů. Celkově to znamená 60% úspěšnost takových kampaní (vysoko nad světovým průměrem). Zajímavostí je, že v této kategorii dosud neexistuje neúspěšný komiks. Nejvíce vybraly knížky Dominika na cestě (298 430 kč), Zlé peniaze (9045 EURO) a Petr Píše:-) (240 177 Kč).

Pokud budete hledat co mají společného, tak nic moc. Je to cestopis, knízka o ekonomice a zápisky hudebníka. Když ale budete hledat opravdu pečlivě, přijdete na to: Všichni se už před kampaní bavili se svými fanoušky na to téma, na které později vznikla kniha a všichni opravdu umějí psát.

Mnohem častější, než takovéto jackopty jsou ale kampaně na malonáklady zpravidla mezi 30 000 až 50 000 kč (ale někdy i méně). Díky nim mohou vycházet i sbírky básní, které jsou jinak v podstatě nevydatelné. 

Kampaně na knížky jsou vždycky hodně specifické, protože je u nich zřejmé, co je vždy hlavní odměna v kampani - knížka samotná. Proto musí být vždycyky napsaná nejlépe jak to jde, vypadat nejlépe jak to jde a prezentovat se nejlépe jak to jde. Především autor nesmí zapomenout napsat to podstatné o samotné knize, jako počet stran, formát, typ vazby.

sx3.jpg

Přesto mají určitou výhodu knížky jejichž autoři dokáží vymyslet i jiné odměny. Měli jsme tu už vybarvovací plakáty, polštáře potištěné básněmi i workshop fotografování. Jako samozřejmost by měl autor dopředu počítat s vepsáním jmen do poděkování a s věnováním.

Naopak příliš podporovatelů nepotěší výběr typu 1x kniha, 2x kniha, 3x kniha až 50x kniha. Bohužel tohle bývá právě to, co autory mnoha kampaní napadne jako první.

V kampaních byste našli čtyři vydané kalendáře, jeden z nich byl ale omylem zařazen do kategorie "umění" a už tam zůstal. No co, však fotografování je také umění ne?

Všechno to jsou zajímavé projekty, od ostalgického kalendáře Ladění Rusic, přes Andělský adventní kalendář kreslený autory komiksů, po fotografický  Zrzavý kalendář plný (jak jinak) zrzek a zrzků.

Celkem 24 z úspěšných knížek a kalendářů bylo zaměřeno na děti.

 V době sepsání tohoto příspěvku byste našli na Startovači tři aktivní kampaně zařazené v rubrice Knihy a komiks.

Jak už to tak bývá, tak jediný komiks mezi nimi má už vybráno. Je na hodně nezvyklé téma (na komiks). Vypráví totiž příběh našeho cestovatele Aloise Musila.

start09.jpg

Další knížka je ryze sportovní, věnuje se historii našeho snowboardingu a jmenuje se příznačně Prknem dolů. K poměrně vysoké cílové částce (na první pokus), se prokousává pomalu. Je na ní ale vidět, že jde o výpravnou publikaci mapující historii tohoto sportu u nás včetně vzpomínek našich prvních snowboardistů, takže si podporu jistě zaslouží.

story_image_1441267451845.jpg

Bizarní Vtiposcifárny jsou všechno možné, ale hlavně bizarní, což ovšem vůbec nemusí znamenat totéž co "hloupé"! (Přesto asi svérázností nepředčí Superkomix, který měl kreslený i celý text projektu)

Čtvrtý projekt je cestopis Dobrodružství stopaře Moodyho.

mapaknizka.jpg

V nejbližších dnech jistě přibude několik knížek pro děti a cestopisů.

 

 (Úvodní obrázek pochází z kampaně Rozum vo vrecku)

 

Opravdu musíte zaškrtnout políčko "Podnikatelský projekt", když máte firmu? Ale kdepak! Je to jen jiný druh kampaní, ale možná vás právě proto zaujme.
Co to znamená "podnikatelský projekt"? Obrázek

V současnosti můžete kromě již tradičních kategorií zaškrtnout při zakládání projektu také možnost "Podnikání". Stále ale můžete volit i jiné možnosti, i když zakládáte projekt jménem firmy. Pokud to ovšem uděláte, zviditelní se vám políčko pro vaše identifikační údaje a zároveň pak budete moci mezi odměnami vybrat možnost "Podnikatelská odměna". Vlastně měli byste, protože právě podnikatelské odměny dělají tento typ crowdfundingu - royalty crowdfunding - tím, čím je.

Označení "podnikatelský projekt" znamená právě to, že projekt obsahuje podnikatelské odměny.

Jistě, to si žádá vysvětlení, kdo se také má ve v šech těch názvech vyznat...

V našich krajích je dosud rozšířen především jen jedna skupina crowdfundingových kampaní - donate crowdfunding. Ve světě je ale druhů sponzorování prostřednictvím kampaní mnohem více. Nejen že můžete autora kampaně jednorázově podpořit tak, jako dosud u nás, v jiných systémech můžete využívat mikropůjčky (lending crowdfunding) nebo mikroinvestice (equity crowdfunding). 

Royalty crowdfunding se nachází někde na pomezí mezi "donate" a "equity". Umožňuje totiž zároveň altruistickou jednorázovou podporu stejně jako promyšlenou investici.

Je zajímavý hlavně pro podnikatelské startupy, zlepšovatele,  vynálezce a vývojářské týmy. Právě v oblasti inovací  se projevují jeho nejlepší vlastnosti. Jsou totiž zajímavé jak pro drobné podporovatele, tak pro investory. (Možná nejsnadněji nastavitelné jsou v RC provize z prodeje patentů.)

Sestavit dobrý podnikatelský projekt pro crowdfundingovou kampaň je samozřejmě o něco náročnější, než sestavit projekt pro kampaň typu "donate". Kromě toho že váš projekt musí být stejně poutavý, inteligentní a vtipný, s jasně vymezeným cílem, musí být také opravdu dobře spočítaný.

Snažíte se v něm přesvědčit podporovatele nejen o tom, že máte dobrý nápad, ale že máte také dobrý podnikatelský plán. Proto můžete také používat podnikatelské odměny.

Podnikatelská odměna má smysl pouze tehdy, pokud nabízí pro podporovatele nějakou perspektivu možného zisku. Pokud ji nastavíte tak, aby pro vás znamenala nicotnou zátěž, zpravidla také nebude představovat nic, po čem by člověk toužil, protože prostě nebude nabízet možnost vydělat.

Pokud budete naopak v odměňování příliš štědří, můžete si zadělat na vážné problémy kvůli neúměrnému finančnímu zatížení vašeho podnikání.

Vystihnout správnou míru ceny a provize podnikatelské odměny tak, aby byla přínosná jak pro autora projektu, tak pro jeho podporovatele, je umění, které prověří vaše podnikatelské schopnosti.

Co byste měli vždy uvádět při použití podnikatelské odměny:

1.) Uvést zda jde o podíl ze zisku (vyjadřuje se v procentech) nebo fixní částku za určité období

2.) Lhůtu, po níž bude podíl nebo fixní částka vyplácena - tj. jestli například první tři roky

3.) Způsob platby

4.) Termíny vyplácení - ke kterému datu v měsíci, jestli ročně, čtvrtletně nebo např. měsíčně

5.) Počet odměn (Pokud si 200 lidí koupí 1% podíl na zisku, je něco špatně.)

 

Nikdy nezapomínejte, že mezi autorem projektu a jeho podporovatelem vzniká smlouva, která je oboustranně závazná! Určitě není od věci si velmi bedlivě přečíst, co se o podnikatelských projektech píše v Podmínkách.