Startovač - financování projektů

Blog

Závody v gymnastice i na motorkách, knížky, divadelní představení i místo pro setkávání. To všechono se letos už stalo skutečností také díky vám! Přehlídka splněných slibů červen 2016 Obrázek

Kamil Holán je už i se čtyřmi bronzovými doma a probírá se fotografiemi ze závodů. Pokud si chcete zopakovat jak to na ostrově Man vypadalo, stačí zajít na jeho facebookový profil, kde má videa z těch nejnapínavějších úseků. Byl tam díky vám, poslali jste ho tam podporou projektu Pošli Kamila na Tourist Trophy 2016.

vydychano ve stratfordu.jpg

Co tam dělá ta česká vlajka? To jsou liberečtí členové dětského divadla Vydýcháno na mezinárodním divadelním festivalu ve Stratfordu. Co se tam dělo si ještě můžete prohlédnout na facebookové strance.

 gymnastka.jpg

Po mezinárodních gymnastických závodech Carlsbad RG Cup 2016 zůstala jen spousta fotografií, ale krásných.
Fotografie Romana Knedlika, Martina Kozáka

studanka.jpg

Otevíráme Studánku, říkal projekt a takhle tedy komunitní hospůdka vypadá už otevřená.
Studánka na FB

plakat_premiera_maly.jpg

Nezávislý studenský muzikál Cyrano už má po premiéře, ale v divadlech v Českých Budějovicích na něj ještě zajít můžete.

Lilith.jpg

 Bez vás by nevyšlo několik knížek, jako Poklad malé Lilith.

drak.jpg

A Chuť dračího života

FB stránka

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Startcast s Jirkou Doležalem a Honzou Emlerem, autory motivačního diáře Doller 15. StartCast: Doller Obrázek

Doller vybral 550 806 Kč od více jak 1000 startérů. Pokud plánujete kampaň, tak není nic lepšího, než načepat pár zkušeností od lidí, který uspěli.

Kampaň byla zde.

DOLLER

ruka s deskama.jpg

Máte-li zájem o Doller, tak si ho můžete stále objednat na adrese www.doller.cz

Ohlédněme se za Velkým přeletem a řekněme si, co ty čáry a kružnice v infografice vlastně znamenají. První miliónová kampaň roku 2016 Obrázek

Velký přelet byl takovým hezkým předjarním překvapením. Už proto že byl pěkně zpracovaný, ale také proto, že měl velmi dobře vedenou kampaň a samozřejmě hlavně pro svůj výsledek 1 220 811 Kč. Lidé by se měli učit z úspěchů i neúspěchů, ale z těch úspěchů je to přece jen trochu veselejší. Tak se podívejme, co nám Velký přelet vlastně říká.

Celou infografiku najdete zde: Velký přelet - infografika

Pokud vydělíte celkovou vybranou částku počtem podporovatelů, vyjde vám, že průměr 914,5 Kč, který je vysoko nad nejoblíbenější odměnou - tričkem za 516 Kč. To je první poučení, které je dobré si z takového projektu odnést - nikdy nestavte svoji strategii jen na nejoblíbenější odměně! Vždycky budete potřebovat dostatek lákavějších, i když dražších odměn, které zvednou celkový průměr o něco výš.

Schránka 01.jpg

Při pohledu na to, kudy šly peníze na projekt, zjistíte, že lidé u nás spoléhají při placení spíše na své stolní počítače a notebooky, než na mobilní telefony. Je proto stále ještě výhodnější posílat jim emaily a upozornění přes Facebook (které stále lidé čtou častěji na počítači), než například přes Twitter (který častěji kontrolují přes telefon).

Schránka 06.jpg

Tady máme pěkně vidět to, co jsem zmiňoval již dříve. I když je pánské tričko Velký přelet nejoblíbenější, vysoký průměr dělají další odměny jako třeba Letenka economy class nebo Kousek Naganského expresu.

Schránka 03.jpg

 Zelená křivka na následujícím obrázku představuje v podstatě čítankovou ukázku toho, jak mají crowdfundingové kampaně v ideálním případě probíhat. Pravda většinou takto vypadají spíše teoreticky s různými náhlými výkyvy. Na začátku vidíte opravdové "nahození všech motorů", když autoři kampaně okamžitě po spuštění informovali všemi komunikačními kanály maximum příznivců (velmi inspirativní byla hlavně práce s Cower Foto na Facebooku). Pak následuje pozvolnější stoupání uprostřed kampaně a opět velmi strmý finálový vzestup.

Ve skutečnosti projekt dosáhl původně nastavené cílové částky 400 154 Kč už druhý den kampaně (přesně během necelých 39 hodin). Tento průběh byl možný díky trvalé a nadšené fanouškovské základně a práci se stretch goals (cíle za hlavním cílem), pro které si dokonce v průběhu kampaně autoři nakreslili komiks.

Schránka 04.jpg

 

 

Jak je to vlastně s těmi sociálními sítěmi, a která z nich je nejvýhodnější pro crowdfunding? Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích Obrázek

Startovač má v nabídce základních tlačítek v profilu Facebook, Twitter a G+, to ale rozhodně neznamená, že byste se museli omezovat jen na ně. Na druhou stranu jsou to asi nejznámější sociální sítě a tak by si zasloužily trochu okomentovat.

Facebook

Stavět na Facebooku skupinu na poslední chvíli je poněkud náročné, proto se tato sociální síť používá především k oslovování vlastních fanoušků a k oslovování již existujících skupin se zaměřením, které s cílem vašeho projektu koresponduje. To samozřejmě znamená udělat si menší vlastní průzkum a případně se i předem domluvit s adminy stránek.

Pro většinu kampaní je Facebook nejdůležitější sociální sítí. Každý projekt na Startovači má hned dva prvky, které přímo počítají s využitím Facebooku. Jsou to Malý náhledový obrázek (to je ten, který je vidět na titulní straně Startovače) a Komentáře.

Malý náhledový obrázek je asi nejdůležitějším obrázkem kampaně. Na Facebooku se sdílí v rozlišení 486x255 px. Je tím prvním, z čeho si lidé udělají představu o vašem projektu. Hodně tedy u něj záleží na kompozici, čitelnosti, barevnosti na tom jestli jsou na něm lidé či zvířata atd.

Obecně platí, že hezké a barevné obrázky dávají výhodu. Obrázek by měl vzhledem vyvolávat představu cíle projektu. Na obrázcích pro koncerty, festivaly a jiné společenské akce, případně prostory pro ně (divadla, kina), by měli být lidé.

Do obrázku je také možné vložit krátký text s mottem či odkaz.

Druhým prvkem je plug-in umožňující vkládat pod projekt komentáře (záložka Komentáře). Je velmi důležité používat při odpovědích tlačítko "Odpovědět", nikoli vkládat další komentář, protože jen v prvním případě se odpověď ukáže autorovi původního komentáře jako upozornění ve Facebooku.

První den kampaně by měl být projekt sdílen na vlastní stránce (pokud ji má), na stránce autora projektu, na soukromých profilech všech, kteří se na projektu podílejí i jejich přátel.

Autor kampaně, který do šesti hodin od startu nesdílí projekt na vlastní facebookové stránce nemá právo naříkat nad malou návštěvností projektu.

Po dobu kampaně je výhodné změnit "úvodní fotografii" na stránce autora projektu tak aby odkazovala na probíhající kampaň (podobně jako v případě Twitteru). Do popisu obrázku i do samotného obrázku vložte odkaz na kampaň, případně motto nebo logo Startovače. Tento obrázek můžete používat také přímo ke komunikaci, tím že jej budete vyměňovat častěji, jak pěkně ukazuje třeba závěrečný obrázek z projektu Velký přelet.

Prelet_podekovani.jpg

 

Zprávy o průběhu projektu vkládáme jako "stav" když je potřeba, obecně ale nejčtenější bývají zprávy v pondělí a úterý. Alespoň na jeden z těchto dní byste tedy s nějakou aktualitou měli počítat. Průměrně se vkládají asi 2 zprávy týdně, ale na počátku a ke konci projektu i výrazně častěji. Poslední dny někdy i každý den.

U zpráv vyměňujte fotografie! Je důležité, aby nevypadaly stejně, protože jinak působí dojmem, že jsou starší.

Twitter

Úspěch ve vedení kampaně na Twitteru velmi záleží na volbě dobrých hashtagů, čili klíčových slov uvozených znakem #. Dobrý hashtag má být krátký, úderný a srozumitelný. Hashtagy se používají i na jiných sociálních sítích, jako například Facebook, Flickr, Google+, Identi.ca, InstagramLinkedInPinterest, Tumblr, Vkontakte.ru nebo YouTube.

Asi nikde jinde ale nezískaly v přímé komunikaci tak velký význam, jako právě na Twitteru. To umožňuje využívat Twitter především ke kontaktování nových lidí. V možnosti relativně rychle vytvořit skupinu k nějakému konkrétnímu účelu je pravděpodobně Twitter bezkonkurenční.

Pro nováčka, který si svůj profil založil před pár dny, je to ale téměř nemožné. Používat dobře Twitter znamená mít s ním nějaké zkušenosti, naučit se psát krátké výstižné tweety, umět volit slova. Chcete-li vést svou kampaň přes Twitter, musíte se nejprve naučit pohybovat se v něm instinktivně a velmi rychle reagovat na okamžitou situaci.

Pro Twitter platí beze zbytku:

Nic není staršího než včerejší noviny.

Na profilové stránce nabízí Twitter možnost "nastavení fotky záhlaví". Vyplatí se ji na dobu kampaně změnit tak, aby upozorňovala na probíhající kampaň.

Google+

Ač nás za to asi v Googlu nebudou mít rádi, patří G+ k sítím, které jsou nejméně použitelné pro vedení crowdfundingové kampaně. Počet přátel ve skupinách bývá v porovnání s ostatními sítěmi nízký a sledovanost nových zpráv je mnohem řidší než třeba na Facebooku. Přesto existují projekty, které vytvořily svoji skupinu zde. Bývají to ale většinou poměrně exotická uskupení (ale i ty máme rádi).

Pro G+ neexistuje žádná základní strategie, snad jen kromě toho, že je lépe vkládat novou zprávu na začátku týdne.

YouTube

Většina projektů na Startovači je na YouTube jaksi mimochodem, prostě proto, že odtud mají vložené video do projektu. Neměli bychom ale zapomínat že i YouTube je sociální sítí. Pokud jste zdatný youtuber, můžete na ní skutečně postavit skupinu.

Problém skupin na YouTube je jejich nepředvídatelné chování, ani početná skupina sledující váš kanál nemusí být zárukou úspěchu. Většinou kanál na YouTube doplňuje jiná sociální síť, je ale důležité myslet i na těch pár podporovatelů, kteří by na váš projekt přišli tudy, proto nesmíte zapomínat vložit odkazy na kampaň pod video, případně i do videa.

Startovač

 Mezi všemi těmi sítěmi bychom neměli zapomínat, že i sám Startovač funguje jako velmi jednoduchá sociální síť. Pravda, jen pokud jej tak využijete. K tomu účelu slouží Novinky.

Novinky jsou nástroj pro komunikaci s fanoušky, kteří již na projekt přispěli. Každá novinka se automaticky rozesílá na jejich emailové adresy. Zakládat novinky je důležité proto, aby ve společnosti zůstávalo povědomí o tom, že projekt stále běží, případně v jaké je právě fázi. Nepodceňujte je, váš projekt žije, dokud se o něm lidé baví.

Zakládat Novinku je nejvýhodnější na začátku týdne. Obecně se novinky drží tří hlavních témat:
1.) poděkování při dosažení nějaké (vámi nastavené) mety - 10%, 20%, 50%, 100% - stanovené částky
2.) žádosti o šíření kampaně - kdykoli, kdy se kampaň na nějakou dobu zastaví
3.) bonusy - přání k svátkům (Vánoce, Nový rok, Velikonoce, Valentýn, Halloween atd.), vtipné obrázky a videa vztahující se k projektu, pozvánky na akce... Slouží zároveň jako poděkování i k oživení kampaně.

Ano, možností je nepřeberné množství!

Uložit

Někdy se vyplatí navázat na úspěšný projekt. Průkopníkem navazujících projektů se nedávno stal magazín Fireside. Podruhé do stejné řeky Obrázek

Problém s navazujícími projekty je v tom, že jsou zároveň něčím jednodušší a něčím náročnější, než poprvé. Budete potřebovat něco starého, něco nového a o moc jednodušší to stejně nakonec nebude.

Rozhodně výhodu bude pro vás to, že máte už jeden projekt za sebou a trochu tušíte, jak crowdfundingové projekty fungují. Přesto nesmíte zapomenout že i servery procházejí určitým vývojem. I na známém serveru si tedy znovu přečtěte Podmínky. To platí samozřejmě i u nás na Startovači. Občas se v pravidlech objevují nové možnosti a bylo by škoda jich nevyužít.

Vývojem procházejí i projekty. Co stačilo před rokem, nemusí stačit letos. Zvláště pokud počet projektů mezitím narostl, nebo pokud chcete vybrat vyšší částku. V tom smyslu se nedá nikdy crowdfunding úplně naučit a tak vám nezbývá, než sledovat jak vedou své projekty jiní a učit se od nich.

Připomenout a překvapit

Nový projekt by měl odkazovat na svého předchůdce nejen vzhledově, ale i odkazy a zmínkami v textu.  Zároveň byste se ale měli snažit, aby se nový projekt nepodobal starému až příliš. Vytvořit dojem něčeho známého, co přesto dovede překvapit je přesně to, o co byste se měli snažit.

To se samozřejmě týká i vedení kampaně a volby odměn. Na jednu stranu můžete některými podobnými odměnami vyvolat sběratelskou vášeň (například výroční mince, trička), na druhou stranu byste měli mít některé odměny také zcela exkluzivní. Lidé chtějí zažít "nové dobrodružství se starou partou", ne "zopakovat si minulou dovolenou".

Dá se říci, že každá prezentace má mít svůj charakter.

Takovým příkladem by mohl být časopis Fireside.  Takto vypadala kampaň na první číslo:

Fireside 02.jpg

A takto vypadala kampaň na stejný magazín v druhém roce:

Fireside 04.jpg

Postupnou proměnu kampaní můžete sledovat zde : první číslo, druhé , třetí, druhý rok, třetí rok,

Jak moc se vám to podařilo poznáte podle toho, jestli počet fanoušků vzhledem k předchozímu roku roste nebo ubývá.

Navazující projekty jsou i ty, do kterých byste to třeba neřekli. Například Trabantem napříč Tichomořím nebyl vlastně první crowdfundingový pokus party kolem žlutých trabantů. Poprvé byste se s jejich crowdfundingovou kampaní mohli potkat roku 2012 na Indiegogo

trabant_amerika.jpg

I když to tak nevypadá, byla kampaň nakonec úspěšná. Server Indiegogo totiž nabízí kampaně typu Keep it All, při kterých není potřeba dosáhnout cílové částky. V té době byl český crowdfunding ještě v plenkách a tak se nedá Danovi příliš divit, že zvolil zahraniční platformu i když si tím přidělal spoustu komplikací. Nakonec díky tomuto projektu ale získal zkušenosti, které měl ve stejné době u nás málokdo.

Dnes se můžeme pobavit jeho tehdejším výrokem:

Na český projekt to určitě je velký úspěch. Ptali jsme se dalších lidí a v Česku nikdo tolik nevybral. Ale byl to i zajímavý experiment, protože já od té doby nevěřím českému crowdfundingu, protože tu je těch lidí strašně málo a nemají peníze.

cit.: Hedvábná stezka: Dan Přibáň: Cesta trabantem napříč kontinentem je vlastně horizontální horolezectví

trabant_tichomori.jpg

Ještě že na ten crowdfunding nezanevřel definitivně! :-) Roku 2012 totiž vybral v kampani ekvivalent asi 200 000 Kč, ale roku 2015...

I když jde o dva různé typy kampaní (Keep it All na Indiegogo a All or Nothing na Startovači) na dvou platformách, můžeme si ukázat změny mezi oběma projekty. Samozřejmě první změnou je přesun za fanoušky na českou platformu, ale jsou tu i další - v Jižní Americe se k Žlutému cirkusu poprvé připojili cestovatelé z Polska v Maluchu. V Tichomoří už byl Maluch přirozenou součástí expedice. Novými aktéry byli vozíčkáři a Dominika na motorce, novým prvkem v odměnách pak třeba Cestovka pro plyšáky...

Prvním projektem, který navazoval na předchozí úspěch přímo na Startovači se stal Kubinstadt Almanach letos (2016) na přelomu března a dubna.

kubinstadt.jpg

Krátce na to navázal další projekt - příhody čarodějova učně Akvina.

Akvinoba2.jpg

Porovnat je můžete zde Akvin - Cesta čaroděje (2014), Akvin - Druhá tvář (2016)

I k navazujícím projektům se vztahují některé nebezpečné pověry. První z nich zřejmě je snaha posílat informace o projektu pouze svým fanouškům z minulého projektu. Každá skupina se ale časem vždy částečně obměňuje, takže pokud se budete spoléhat pouze na "své jisté", bude se i ta vaše smršťovat.

Dalším nebezpečím je přílišný optimismus. Úspěch občas autora přesvědčí, že příště dosáhne téhož bez práce a proto buď poleví při informovaní o startu kampaně, nebo si nastaví nerealistickou cílovou částku. V nejhorším případě udělá obojí.

Autor projektu také může dojít k závěru, že by bylo možné dosáhnout stejného efektu snadněji tak, že bude používat pouze nejúspěšnější komunikační kanál. Jenže komunikace přes server, přes Facebook a prostřednictvím emailů se vzájemně doplňuje. Omezením komunikačních kanálů můžete tedy ztratit mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát.

Než spustíte nový projekt, určitě byste nejprve měli dokončit ten starý a nezapomínejte na své fanoušky ani v mezičase. Není úplně slušné si na ně vzpomenout, jen když něco potřebujete.