Jak vybrat sto tisíc a víc?
10/3/2016

Jak vybrat sto tisíc a víc?

Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku?

Odvážlivců, kteří si do cíle projektu zadávají pěticiferné částky (v korunách) je stále více. Zdaleka ne vždy to ale znamená, že vědí jak takové sumy dosáhnout. Naprosto samozřejmě to znamená znát a chápat základy. (více v článku Poprvé na Startovači a v článcích na které jsou v něm odkazy)

Všechno si naplánujte nejen pro fanoušky

Ano, když děláte projekt za sto tisíc nebo i za několik set tisíc, mělo by být vidět že naprosto jasně víte co děláte a na co ony peníze potřebujete. Nejlépe se takový pocit vyvolává, když to skutečně víte. Rozvrhnout si projekt, spočítat si na všechno náklady, zjistit aktuální rizika a vymyslet jak to udělat, pokud by některá z nepříjemných alternativ nastala. Tohle všechno se samozřejmě netýká ještě vedení crowdfundingové kampaně, ale za to se to týká realizace.

Někomu pomůže článek a dalšímu dobrá mindmapa, v každém případě ale mějte všechno co nejvíce domyšlené.

Poznejte své fanoušky

Jen těžko se strefíte s odměnami přímo do vkusu vašich fanoušků, když o nich nebudete nic vědět. Totéž platí o vašem humoru i celkovém grafickém / estetickém provedení projektu.

Na to aby se tohle všechno líbilo konkrétním lidem, musíte mít už trochu vypěstovaný cit a ten bez znalosti svých fanoušků prostě nezískáte.

Peníze jsou vážná věc

V projektu můžete vtipkovat téměř o čemkoli, ale jakmile se pokusíte nasadit "vtipnou" cílovou částku (například 333 333Kč), nebo ceny odměn, snižujete tím důvěryhodnost projektu. Lidé vám chtějí věřit, že ty peníze potřebujete, ale tímhle jim to přesvědčení dokážete zpochybnit.

Podobně nejsou v kampaních přínosem baťovské ceny.

Nadchněte je svým cílem

O projektu nestačí informovat, mnohem důležitější je předat ostatním své nadšení. Snažte se mluvit a psát o tom, co je právě pro vás na projektu tak fantastické, že vám to za celou tu kampaň stojí.

Nebuďte sami

Projekt za desítky tisíc Kč zpravidla můžete vést sami, ale velké projekty za statisíce už potřebují týmy nejen na realizaci, ale i na samotné vedení kampaně. Nemusí vás být moc, i dva lidé dokáží více než jeden. 

Když je vás více, máte víc kontaktů ale také se navzájem více inspirujete a hecujete.

Kampaň musí být zábavná

Vezměte to na vědomí - fanoušci vás platí za zábavu. Pokud vaše prezentace, ale také vaše kampaň nebudou zábavné (čili hezké a zajímavé, případně vtipné), nedotlačíte je k ní ani heverem. Ideální je, pokud se vám podaří vytvořit kampaň natolik zábavnou, aby měla sama o sobě virální potenciál - tedy aby se sama začala šířit.

Vtipné Novinky a videa mohou mít takovou schopnost. Samozřejmě nikdy nesmíte zapomenout přidat link na váš projekt.

Buďte originální a tvůrčí

Na počátku se to zdá snadné, ale časem budete občas potřebovat nápad právě v tu chvíli. To už tak snadné není, protože inspirace nepřichází na zavolání. Řešením může být naučit se používat brainstorming a další kreativní techniky

Používání brainstormingu neboli česky "burzy nápadů" se vám bude hodit při navrhování řešení i (a především) při vymýšlení odměn. Existuje i podobná technika shiritori, kterou si můžete zahrát sami se sebou. (odkaz  Shimpei Takahashi: Hraním této hry přijdete na originální nápady)

Zapojte více Facebook

Výměna fotografie v záhlaví funguje na Facebooku mnohem lépe než běžná zpráva. Nejlépe uděláte, pokud se vám povede dostat do obrázku zároveň jednoduchou informaci, která přivede lidi na stránku vašeho projektu. 

Více se dozvíte v článku Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích

Vytvořte z odměn "postupku"

Medián odměn v našich crowdfundingových kampaních bývá mezi třemi a čtyřmi sty korunami. Projektů se stovkami přispěvatelů je ale málo a pokud byste chtěli vybrat tímto způsobem třeba 300 000 Kč dostávali byste se k cifře kolem tisíce podporovatelů. To je opravdu hodně, pokud už touto dobou nejste veřejně známí.

Řešením je vytvořit odměny tak, aby se stoupající cenou byly také stále více lákavé. Díky tomu se může průměr odměn přiblížit tisíci korunám a počet fanoušků, potřebných k zasponzorování projektu prudce klesne.

Něčeho takového samozřejmě nedocílíte pouhým zvýšením cen. Musíte si umět představit, čeho si vaši fanoušci cení a jak moc. Je to otázka rovnováhy mezi jejich přáním a vašimi potřebami. Často je řešením vytváření "balíčků" z nižších oblíbených odměn.

Samozřejmostí je, že odměny musí být exkluzivní. Reklamní prefabrikáty vám sice nikdo nezakáže, ale moc vám také nepomohou.

...a jak vybrat milion?

Bavte své fanoušky, nejlépe několik let!

Pokud se podíváte na projekty, které vybraly více než milion, zjistíte, že je jejich autoři rozvíjejí už několik let. Po celou tu dobu také získávali fanoušky, jak tím co dělají, tak svým vystupováním.

Autoři úspěšných milionových kampaní vlastně hrají hodně "na jistotu". Přesně vědí, co od nich chce jejich fanouškovská základna i jak je početná.