47.5 úšpěšnost. Zlepšujeme podmínky pro autory.
8/30/2014

47.5 úšpěšnost. Zlepšujeme podmínky pro autory.

Startovač má za sebou něco málo přes rok úspěšné existence a to nám umožňuje udělat nějaké menší úpravy. Tou asi největší je změna aktuální 9% provize.

Nové podmínky vyjdou v platnost od 1. 9. 2014 a budou platné i pro všechny aktuální kampaně. Jelikož se naše provize snižuje, tak doufáme, že autoři probíhajících kampaní proti tomu nebudou mít větších námitek.

Důvody, proč to děláme, jsou následující… Víte co, kašleme teď na důvody. Stejně by většina z vás scrolovala až na místo, kde je zmíněna část o nových podmínkách. Důvody dáme až na konec. Tady je to nejpodstatnější z nových podmínek:

Provize Startovac.cz

5% provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená částka je rovna či vyšší 500 000 Kč nebo 20 000 EUR.

7% provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená částka je rovna či vyšší 50 000 Kč nebo 2 000 EUR.

9% provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená částka je nižší než 50 000 Kč nebo 2 000 EUR.

Poznámka: Vámi určená cílová částka na začátku kampaně nehraje v odečítání provize roli. Pokud požadujete 20 000 a vyberete 60 000, tak provize se počítá z dosažené částky, tj. 60 000 a provize Startovac.cz tedy bude 7 % z celé částky.

 

Transakční poplatky

Transakční poplatek u platebních karet se snižuje z 3 % na 2 %.

Naše platební brána České spořitelny začala akceptovat i platby z karet vydaných mimo Česko nebo Slovensko. Vše ostatní je beze změn, tj. i nadále vracíme startérům skutečně 100 % poslané částky v případě, že projekt skončí neúspěšně.

Celé nové podmínky a ceník naleznete zde.

Důvody

Jednoduše řečeno, zakladatelé projektů/autoři jsou stále lepší a lepší. Tím nemyslíme ani tak kvalitu samotných projektů, ale spíše to, jak autoři ke crowdfundingu přistupují. Jak si připraví kampaň a její následnou komunikaci. Časy, kdy nám zakladatel projektu týden po spuštění své kampaně volal a ptal se: „Hele, jak vono to vlastně přesně funguje? Teď jsem byl tejden na dovolený a skoro nic tam nemám,“ nebo: „Na co video? Lidi ví, že jsem filmař. Já nemusím nic nikomu dokazovat.“ Tak tyhle časy jsou naštěstí už (skoro) pryč. Stále častěji nacházíme v administraci projekty, které jsou výborně připravené a po jednom rozhovoru s autorem poznáme, že si o crowdfundingu opravdu hodně zjistil a má přesný plán, jak dosáhnout úspěchu. Nám poté stačí zmáčknout tlačítko SPUSTIT a téměř vždy to dobře dopadne.

Autoři si ve stále větší míře uvědomují, jak celá tahle crowdfundingová hra vlastně funguje. Že je to ve své podstatě velmi „Do-it-yourself“ systém, kde se po dobu kampaně budou muset změnit na promotéry a marketéry svého díla.  Kdo to takto pojme, často uspěje. Kdo ne, má garanci 100% neúspěchu.

Zároveň se velmi zvyšuje povědomí o crowdfundingu mezi lidmi. Zatímco před pár lety to byl pojem známý pouze herním a komiksovým geekům (sami se mezi ně hrdě počítáme), tak dnes je situace o mnoho lepší. Když tedy toto vše vezmeme v potaz, tak nám z toho vychází poměrně jednoduchá rovnice.

Připravenější autoři a kampaně + Větší povědomí = Méně práce pro nás = Lepší podmínky pro autory.

Nové podmínky jsou zatím odstupňované dle vybrané částky. Někteří z vás se možná zeptají, proč tomu tak je a jestli náhodou neznevýhodňujeme méně známé autory. Možná trochu ano. Vždy jsme říkali, že je mnohem těžší vybrat 10 000 pro neznámého autora, než 10x tolik pro někoho, kdo je známý a má okolo sebe velké množství fanoušků anebo vybudovanou aktivní komunitu. Na tomto názoru jsme nic nezměnili ani po roce fungování Startovače. 100 000 pro někoho, kdo má 20 000 followers na twitteru? To je „piece of cake“. 10 000 pro někoho, kdo zatím píše do šuplíku a „nikdo“ ho nezná? To je fuška. Proč to tedy mají ti, co to mají o něco těžší, méně výhodné? Vše je poplatné té výše zmíněné rovnici. Pravdou je, že autoři s fanoušky anebo komunitou jsou mnohem častěji ti, co si kampaň a její komunikaci výborně připraví. Je to logické, jest oni hru s popularitou a self-promotion už nějakou dobu hrají a znají její pravidla. Podmínky jsou každopádně nastavené dle dosažené částky a ne částky, kterou si na začátku kampaně zvolí autor jakou cílovou. Pokud tedy méně známý autor bez fanoušků má skvělou věc a „vyšvihne“ perfektní kampaň a komunikaci, tak na výsledku a naši provizi se to projeví. Koneckonců Mikyho Podprockého taktéž nikdo v komiksové komunitě neznal, psal potají do šuplíku a nakonec vybral na svoji prvotinu 108 000.

Toť asi vše. Děkujeme všem autorům, kteří to za ten rok s námi zkusili. Obrovské „kudos“ všem startérům, kteří autory a jejich projekty podpořili. Právě díky vám je úspěšnost kampaní na Startovači fantastických 47,5 %.  Podle nás obdivuhodné číslo, zvláště když vezmeme v potaz, že většina kampaní byla prvotinami a že jsme se snažili vyhnout (možná ne vždy úspěšně) tomu, abychom z crowdfundingu dělali e-shop, kde je produkt, na který se dělá sbírka, k dispozici již v průběhu kampaně nebo velmi krátce po jejím skončení.

Děkujeme, startéři!

Váš Startovač tým

info@startovac.cz